Nowoczesne elektryczne autobusy, stacje ładowania pojazdów, budowa nowej zajezdni i stworzenie specjalnej aplikacji dla pasażerów. Zarząd Transportu Miejskiego w najbliższych latach chce przeprowadzić kompleksową modernizację systemu transportu publicznego w Kielcach.
Szansą na realizację ambitnych projektów mają być pieniądze pozyskane z unijnych dofinansowań.
Barbara Damian, dyrektor ZTM informuje, że miasto dzięki dofinansowaniom planuje kupić niemal 50 pojazdów elektrycznych. Pieniądze na pierwsze 20 pojazdów oraz budowę nowej zajezdni mają pochodzić z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Wniosek ma być złożony w połowie tego roku. W celu ubiegania się o to wsparcie, samorząd musi spełnić kilka warunków. Jednym z nich było przyjęcie planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla Kielc i kieleckiego obszaru funkcjonalnego.
– Te pieniądze w zasadzie są już nam przyznane. Kolejnym krokiem będzie poddanie pod głosowanie w najbliższych tygodniach strategii rozwoju ponadlokalnego kieleckiego obszaru funkcjonalnego 2030+ i kilka innych dokumentów. Zakładamy, że do końca czerwca złożymy wniosek do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Spodziewamy się, że pod koniec roku trafią do nas pierwsza część pieniędzy – mówi.
– W ramach tego zadania planujemy też zakup działki, na której ma powstać wspomniana baza. Chcemy także zamówić nowy system informatyczny do zarządzania dworcem autobusowym. Obecnie korzystamy z oprogramowania, które wykupiliśmy od Krakowa. Oprócz tego naszym celem jest unowocześnienie karty miejskiej. Chcielibyśmy, by Kielce miały własną aplikację transportową przeznaczoną dla pasażerów. W późniejszej perspektywie na lata 2026-2027 chcemy przeprowadzić wymianę 60 tablic przystankowych, które ustawiono jeszcze w 2011 roku. Dodatkowo dostawimy 10 nowych, ale ich lokalizacje chcemy ustalić wspólnie z kielczanami – wylicza dyrektor ZTM.
Barbara Damian dodaje, że miejska instytucja chce wziąć udział w konkursie organizowanym przez urząd marszałkowski na rozwój mobilności miejskiej. Mowa tu o zakupie pięciu autobusów elektrycznych, które miałyby obsługiwać ścisłe centrum Kielc.
– W ramach tego dofinansowania mają być wybudowane także wpasowujące się w architekturę śródmieścia przystanki autobusowe. W tym przypadku mamy już przygotowany wniosek. Jednak do jego złożenia potrzebne jest przyjęcie strategii rozwoju ponadlokalnego, która nie została jeszcze uchwalona. Chcemy być jednak przygotowani do ogłoszenia kolejnego naboru. Mówimy tu o dofinansowaniu na poziomie 18,2 mln zł – stwierdza
Tymczasem w ubiegłym roku władze miasta złożyły wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w sprawie dofinansowania na zakup 24 autobusów elektrycznych wraz z 12 ładowarkami, które miałyby zostać ustawione na parkingu dworca autobusowego. Barbara Damian zapewnia, że mimo braku oficjalnych informacji na temat rozstrzygnięcia naboru Kielce wciąż ma szansę na zdobycie wsparcia finansowego. Czyli 100 proc. na autobusy i 50 proc. do zakupu stacji ładowania.
– Wydaje się, że mamy szanse na otrzymanie tych pieniędzy. Nasz wniosek został pozytywnie oceniony. NFOŚiGW opublikował też listę podmiotów, które złożyły takie dokumenty. Jednakże w tym przypadku, przekazanie dofinansowania jest uzależnione od pozyskania środków z KPO. Liczę, że w najbliższych tygodniach sprawa zostanie wyjaśniona, a projekt rozstrzygnięty. Wtedy będziemy mogli ogłosić przetarg na zakup 24 autobusów. Zależałoby nam by pojazdy wyjechały na ulice miasta już 2025 roku – podkreśla.
Cały projekt jest wyceniony na przeszło 85 mln zł. Przypomnijmy, że miasto ubiega się łącznie o 68 mln zł. Jednak samorząd będzie ubiegał się o zwrot podatku VAT z zakupionych aut, czyli 15 mln zł. Przy takim rozwiązaniu wkład własny miasta wyniesie 1,4 mln zł.
– Całościowa pula tego projektu wynosi ponad 2 mld zł. Wniosek miasta Kielce znajduje się na 21 miejscu. Przed nami są projekty na ponad 700 mln zł. Nasze miasto jak najbardziej mieści się w dodatkowej puli z KPO – dodaje Barbara Damian.
Tymczasem, jak informuje, Angelika Trela-Pękała, kierownik Zespołu Prasowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zgodnie z regulaminem naboru o przyznaniu dofinansowania decyduje kolejność składania wniosków o dofinansowanie. Budżet naboru ze środków NFOŚiGW wystarcza na sfinansowanie jedynie 6 projektów. Kielce zostały sklasyfikowane na 21 pozycji. Warunkiem uruchomienia środków m.in. dla Kielc jest zatem uruchomienie finansowania ze środków KPO.
Łącznie w najbliższych latach na ulicach Kielc ma pojawić się 49 elektrycznych autobusów. Zakup 20 autobusów oraz budowa nowej zajezdni w ramach programu Fundusze Europejskiej dla Polski Wschodniej ma wynieść ponad 82 mln zł.