Koncesjonariusz płatnej autostrady A4 Katowice – Kraków rozpocznie w poniedziałek (12 lutego) remont jezdni w stronę Krakowa na bezpłatnym odcinku między Katowicami i Mysłowicami.
Spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) od 2023 roku informuje o intensyfikacji remontów na autostradzie A4 Katowice – Kraków, co ma wynikać z konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 roku w bardzo dobrym stanie technicznym. Modernizowane są obiekty mostowe, rozpoczęła się wymiana nawierzchni, która na obu jezdniach 61-kilometrowego koncesyjnego odcinka A4 potrwa do końca koncesji.
Rzecznik spółki SAM Rafał Czechowski zapowiedział rozpoczęcie wymiany nawierzchni autostrady A4 między węzłami Murckowska w Katowicach i Brzęczkowice w Mysłowicach. Od 12 lutego, z powodu remontu jezdni w kierunku Krakowa, wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Od lipca wymieniana będzie nawierzchnia jezdni w kierunku Katowic.
Przez cały okres prowadzenia prac zachowane mają zostać po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W pierwszym etapie prac zmiany organizacji ruchu będą wprowadzone na jezdni do Krakowa, na odcinku ok. 4 km, od km 343 do km 347. Od 27 marca remontowany odcinek zostanie wydłużony do 7 km, od km 341 do km 348.
Na jezdni do Krakowa jeden pas ruchu będzie remontowany, a drugi pas będzie przejezdny. Na jezdni do Katowic czynne będą dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i jeden pas w kierunku Krakowa.
Remonty A4 do końca 2026 roku
W lipcu prace remontowe przeniosą się na jezdnię do Katowic, gdzie jeden pas ruchu będzie remontowany, a drugi będzie przejezdny. Na jezdni do Krakowa czynne będą dwa pasy ruchu w kierunku Krakowa i jeden pas w kierunku Katowic. Obie jezdnie na tym odcinku A4 mają zostać wyremontowane do końca listopada 2024 roku.
– Efektem wymiany nawierzchni autostrady będzie zwiększenie jej trwałości i nośności oraz polepszenie jej właściwości przeciwpoślizgowych, a tym samym – zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników autostrady. Usprawnione zostanie również odwodnienie powierzchniowe – zasygnalizował Rafał Czechowski.
Powtórzył, że właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, wynika z obowiązujących przepisów oraz z zapisów umowy koncesyjnej. Zgodnie z nimi koncesjonariusz ma przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 roku w doskonałym stanie technicznym, nie wymagającym remontów i modernizacji przez kolejne lata.
Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 roku, z wyłączeniem okresów zimowych. Wykonawcą robót jest spółka Pavimental Polska z Trzebini, należąca do grupy, w której działa też spółka SAM. Wartość kontraktu to ok. 423 mln zł netto.
Drożej za przejazd autostradą A4
Kumulacją wydatków inwestycyjnych, wynikających ze zbliżającego się końca umowy koncesyjnej, spółka SAM wyjaśniała w ostatnich dniach zapowiedzianą od 1 kwietnia podwyżkę opłat za przejazd płatną autostradą A4 Katowice – Kraków. Opłaty na każdej bramce mają wynieść po 16 zł dla aut osobowych (dotąd 15 zł) i po 49 zł dla pojazdów pozostałych kategorii (dotąd 46 zł).
W połowie stycznia na odcinku koncesyjnym zniesiono zniżkę za przejazd z wykorzystaniem płatności automatycznych, co oznaczało podwyżkę dla korzystających dotąd z tej oferty z 13 zł do 15 zł.
We wniosku do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o zgodę na zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 1 kwietnia (zgoda GDDKiA lub jej brak nie są wiążące do koncesjonariusza) spółka SAM wskazała m.in. na wzrost kosztów usług budowlanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat o 26 proc., a ceny asfaltu niemal o 50 proc.
Poprzednią podwyżkę, wprowadzoną na początku kwietnia ubiegłego roku, spółka SAM motywowała inflacją.
Zgodnie z ostatnimi danymi Grupy Stalexport Autostrady, do której należy spółka Stalexport Autostrada Małopolska, w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku z płatnego odcinka autostrady A4 średnio korzystało 48,9 tys. pojazdów na dobę – o 3 proc. więcej, niż w porównywalnym okresie przed rokiem.
Przychody z poboru opłat w trzech pierwszych kwartałach 2023 roku sięgnęły 376,9 mln zł, o 24 proc. więcej, niż w tym samym czasie 2022 r. O 25,9 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, o 20,8 proc. – pojazdami ciężarowymi. Wzrost wynikał m.in. z podwyżek stawek opłat za przejazd autostradą w kwietniu 2023 roku.
Przychody całej Grupy Stalexport Autostrady wzrosły w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku do 380,9 mln zł (z poziomu 307,3 mln zł, ok. 24 proc. rok do roku), zaś zysk netto do 126,8 mln zł (z poziomu 99,5 mln zł).