Wybrany został wykonawca budowy ulicy Lwowskiej bis w Sandomierzu, czyli nowego odcinka drogi wojewódzkiej 723, która powstanie od mostu na Wiśle, w kierunku Tarnobrzega.
Trasa będzie mieć prawie 1,5 kilometra długości. Połączy budowany węzeł komunikacyjny w ciągu drogi krajowej nr 77 z istniejącym śladem drogi wojewódzkiej w Nadbrzeziu.
Obwodnica będzie przebiegała po terenie niezabudowanym, między osiedlami mieszkaniowymi, a strefą przemysłową. Na tym odcinku powstaną dwa ronda, dwie łącznice i dwa wiadukty nad ulicami Portową i Torową, przebudowana zostanie istniejąca infrastruktura podziemna, wybudowane będą ekrany akustyczne, oprócz tego wyremontowany zostanie ponad 700-metrowy istniejący już odcinek dogi wojewódzkiej 723. Nowa droga będzie dwujezdniowa – poinformował Łukasz Kowalczyk p.o. dyrektora ds. przygotowania i realizacji inwestycji w Świętokrzyskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Kielcach.
Do przetargu na budowę ulicy Lwowskiej bis wpłynęło sześć ofert. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia, które wyceniło prace na 92,5 mln zł. 57 mln zł to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W wieloletnim planie finansowym zabezpieczono na tę inwestycję w sumie 162 mln zł i są to środki zarówno na roboty budowlane, na nadzór, jak i wykup gruntów, czyli wszelkie decyzje odszkodowawcze. Obwodnica powstanie z systemie zaprojektuj i wybuduj – dodał dyrektor Łukasz Kowalczyk.
Burmistrz Sandomierza Marcin Marzec powiedział, że wyłonienie wykonawcy na budowę Lwowskiej bis to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców.
– Wiemy, że to miejsce często się korkuje, więc bez obwodnicy wyremontowanie starego mostu i włączenie go do układu komunikacyjnego tak naprawdę nie miałoby sensu, dlatego cieszę się, że te prace niedługo się rozpoczną – stwierdził.
Do podpisania umowy z wykonawcą dojdzie najpóźniej do 23 lutego. Obecnie trwa kompletowanie dokumentów.
Okres realizacji inwestycji to 44 miesiące, z czego 26 miesięcy jest zaplanowane na projektowanie wraz z uzyskaniem pozwolenia na realizację inwestycji drogowej. Obwodnica będzie połączona z mostem na Wiśle, który obecnie jest w trakcie kompleksowej przebudowy.
Prace zakończą się pod koniec tego roku. Inwestorem jest świętokrzyski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Po zakończeniu remontu tego obiektu ruch pojazdów odbywać się będzie po dwóch mostach wiślanych, co wraz z obwodnicą znacznie rozładuje ruch w tym miejscu. Na tzw. Węźle Kraków krzyżują się drogi krajowe nr 77 i 79.