Prawie 300 pojazdów zabytkowych jest obecnie zarejestrowanych w Starostwie Powiatowym w Kielcach. To przede wszystkim auta i motocykle, a najstarsze z nich pochodzą sprzed II wojny światowej.
– Pojazd musi spełnić określone wymogi, aby mógł być uznany za zabytkowy – przypomina Mariusz Ściana, członek Zarządu Powiatu Kieleckiego.
– Aby pojazd mógł być zarejestrowany jako zabytek, musi mieć minimum 30 lat, jego produkcja powinna zakończyć się minimum 15 lat temu. Dodatkowo w pojeździe powinno być co najmniej 75 procent oryginalnych części. W zeszłym roku w wydziale komunikacji i transportu starostwa zarejestrowano rekordową liczbę 58 pojazdów zabytkowych, w tym 25 samochodów oraz 25 motocykli – zaznacza.
Dla porównania w 2022 roku, zarejestrowano 44 pojazdy, co wyraźnie wskazuje, że zabytkowych aut jest coraz więcej – dodaje Mariusz Ściana.
– Są to głównie pojazdy z epoki PRL, ale także trafiają się takie, które zostały wyprodukowane jeszcze przed II wojną światową. Najstarszy samochód zarejestrowany jako zabytkowy, to Mercedes-Benz z 1939 roku, a najstarszy zabytkowy motocykl, to Sokół z 1938 roku – podkreśla.
Do rejestracji pojazdu zabytkowego potrzebne są między innymi: dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny (lub oświadczenie o jego braku) a także uwierzytelniona kopia decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków.
Zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym, pojazd zabytkowy to taki, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Opłaty w wydziale komunikacji za rejestrację zabytkowego pojazdu to: 180 zł za samochód, 130 zł za motocykl oraz 120 zł za motorower.