Starachowiccy radni chcą zmian w przebiegu obwodnicy miasta.
Wariant wybrany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest najtańszy z proponowanych, ale najmniej korzystny dla wyprowadzenia ruchu z miasta twierdzą radni. Pismo w tej sprawie wysłali do zarządu GDDKiA i ministerstwa infrastruktury.
Obwodnica Starachowic jest wpisana w plan „100 obwodnic”, w ubiegłym roku przedstawiono trzy warianty jej przebiegu, w tym jeden biegnący przez miasto, w ciągu drogi krajowej numer 42. Ostatecznie jednak GDDKiA wybrała tzw. wariant północny. Zdaniem władz miejskich to najmniej korzystny przebieg trasy, mówi prezydent Marek Materek.
– Badania wykazują, że ten wariant wyprowadzi z miasta 18 proc. samochodów, większość z nich nadal będzie jeździła ulicami Starachowic, bo tu znajdują się duże zakłady przemysłowe. My wnioskujemy o realizację obwodnicy w wersji biegnącej przez miasto, czyli rozbudowę ulicy Kieleckiej wraz ze skrzyżowaniami. To pozwoli usprawnić dojazd do zakładów przemysłowych. Jest to najdroższy wariant budowy tej trasy, bo wstępnie szacowany jest na 1,3 mld zł, ale można te prace etapować. Miasto deklaruje też pomoc w zakresie wykupu działek, czy znalezienia mieszkań dla osób, które musiałyby zmienić miejsce zamieszkania – tłumaczy.
W zaproponowanym przez GDDKiA wariancie obwodnica Starachowic będzie stanowiła nowy ciąg drogi krajowej nr 42 wraz z realizowaną obwodnicą Wąchocka, co ma poprawić skomunikowanie drogi ekspresowej S7 z drogą krajową nr 9. Całość ułatwi podróżowanie pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną, a Ostrowcem Świętokrzyskim.
W ramach prac przygotowawczych opracowano trzy warianty przebiegu trasy z dodatkowym podwariantem. Zostały one przedstawione mieszkańcom podczas spotkań informacyjnych. Dwa warianty obwodnicy, w tym ten rekomendowany, poprowadzono na północ od obecnej drogi krajowej nr 42. Natomiast trzeci przebiega po południowej stronie drogi krajowej nr 42, w obecnym śladzie trasy krajowej.
We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej będą ujęte wszystkie zaprojektowane warianty. Jednak jeden z nich został rekomendowany przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Zaczyna się on na skrzyżowaniu z budowaną obwodnicą Wąchocka w ciągu DK42 i na początkowym odcinku pokrywa się z realizowaną obwodnicą północną Starachowic w ciągu drogi wojewódzkiej. Kolejny odcinek zaczyna się na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 744 i biegnie po nowym śladzie w kierunku DK9, gdzie włącza się na północ od miejscowości Młynek.
Wariant, za którym opowiada się miasto to rozbudowa istniejącego przejścia DK 42 przez Starachowice. Trasa zostałaby rozbudowana do dwóch jezdni, a każda miałaby dwa pasy. Skrzyżowania ulic Kieleckiej i Alei Niepodległości oraz Alei Niepodległości z Rogowskiego byłyby rondami. Na skrzyżowaniu alei Niepodległości oraz Miodowej powstałaby estakada. Takie same rozwiązania zastosowano by na dwóch kolejnych krzyżówkach. Za stacją paliw droga weszłaby w nowy ślad, lasem omijając południową stroną Michałów i dalsze miejscowości, aż do włączenia w okolicy zalewu w Brodach w DK 42.