52 proc. Polaków w ciągu ostatniego roku postanowiło kontrolować swoje wydatki bardziej niż w ubiegłych latach.
Niemal trzy czwarte z tej grupy zadeklarowało, że w związku z tym częściej korzystało z okazji cenowych – wynika z badania Santander Consumer Banku.
W publikacji zauważono, że rośnie świadomość Polaków, iż skuteczne pomnażanie finansów wiąże się z wykorzystaniem produktów oszczędnościowych. 53 proc. respondentów stwierdziło, że w przeszłości korzystało z któregoś z nich. Najczęściej byli to respondenci z najwyższymi dochodami – od 7 tys. zł netto wzwyż (65 proc.), po studiach (63 proc.), a także mieszkający w dużych miastach powyżej 250 tys. osób (60 proc.). Z kolei wśród 47 proc. ankietowanych, którzy nie korzystali w przeszłości z produktów oszczędnościowych znalazło się najwięcej Polaków z wykształceniem podstawowym (61 proc.) oraz o zarobkach między 2001 a 2999 zł netto (60 proc).
Najpopularniejszymi metodami oszczędzania dla osób, które w przeszłości korzystały z produktów oszczędnościowych były konta oszczędnościowe (64 proc.) oraz lokaty (56 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się obligacje skarbowe (17 proc.). Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się rachunki IKE i IKZE (6 proc.) przeznaczone przede wszystkim do oszczędzania na emeryturę.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-20 stycznia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.