452 linie autobusowe udało się utworzyć w województwie świętokrzyskim od początku funkcjonowania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, którego celem jest likwidacja komunikacyjnych „białych plam”.
Angelina Kosiek, rzeczniczka wojewody informuje, że program istnieje od 2019 roku i samorządy chętnie z niego korzystają.
– Na dwóch pierwszych miejscach są powiaty opatowski i ostrowiecki, które uruchomiły odpowiednio 46 i 40 linii autobusowych. Wśród liderów znajdują się także gmina Busko-Zdrój – 27 linii oraz gmina Bodzentyn – 20 linii – wylicza.
Tomasz Mroczek, naczelnik Wydziału Infrastruktury i Rozwoju w Starostwie Powiatowym w Ostrowcu Świętokrzyskim przyznaje, że formuła „Funduszu Autobusowego” w powiecie ostrowieckim sprawdziła się, ponieważ udało się zlikwidować „białe plamy” komunikacyjne.
– Widzimy duże zainteresowanie po stronie potencjalnych użytkowników linii, więc z roku na rok powiększaliśmy ofertę. W programie uczestniczą wszystkie gminy powiatu z wyłączeniem Ostrowca, który ma własną komunikację publiczną. Transport zbiorowy zapewniony jest zatem w obrębie gmin Kunów, Bałtów, Waśniów, Ćmielów i Bodzechów – wyjaśnia.
Co ciekawe, kilka z linii transportu zbiorowego wkrótce będzie obsługiwana przez nowe autobusy, na które powiat ostrowiecki otrzymał dofinansowanie z innych źródeł. Chodzi o 7 nowoczesnych autobusów niskoemisyjnych. Zakup spowoduje, że powiat będzie świadczył usługi na 7 liniach nowym taborem, a realizację transportu na pozostałych 33 zleci prywatnym operatorom, tak jak się to odbywa dotychczas.
Według danych ze Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego białych plam komunikacyjnych, czyli miejscowości, do których transport publiczny nie docierał było 277. W tych statystykach przodowały gminy Fałków, Działoszyce, Gnojno, Opatowiec i Sobków.
Wszystko wskazuje na to, że od 2021 roku, kiedy zbierane były te dane wiele się zmieniło. Na przykład mieszkańcy gminy Fałków dziś mogą swobodnie dostać się do Końskich. Udało się to zrobić, ponieważ gminy powiatu koneckiego zorganizowały transport w ramach wspólnej inicjatywy – Staropolskiego Związku Gmin i Miast zainicjowanego przez Krzysztofa Obratańskiego, burmistrza Końskich.
– Autobusy z logiem naszego związku jeżdżą po całym powiecie i tę lukę komunikacyjną wypełniły. Te najbardziej oddalone od centrum powiatu miejscowości, znajdujące się na uboczu głównych tras, nie mogły być obsłużone przez komercyjne linie. Dzisiaj problemy komunikacyjne tych mieszkańców przestały być dolegliwe – zaznacza burmistrz Końskich. .
Jak widać ze statystyk zainteresowanie transportem publicznym w powiecie koneckim rośnie. W 2022 roku, kiedy nowe linie zaczęły kursować przewoźnicy sprzedali łącznie 35 tys. jednorazowych biletów. W 2023 roku było to już dwa razy tyle.