– Jako prezydentka, chcę wdrożyć takie działania, aby transport publiczny w Kielcach był prosty i stał się pierwszym wyborem mieszkańców w drodze do pracy, lekarza, czy urzędu – mówiła Agata Wojda, kandydatka na urząd prezydenta Kielc, prezentując swoją wizję transportu miejskiego.
Agata Wojda uważa, że wprowadzone w ciągu kilku ostatnich lat zmiany dotyczącej siatki połączeń, czy zwiększenia liczby przystanków wymagają kontynuacji działań w zakresie komunikacji w mieście.
– Transport publiczny musi być usługą, która jest punktualna, funkcjonalna, intuicyjna i która jest priorytetem w zakresie poruszania się w mieście. Musimy doprowadzić do sytuacji, kiedy autobus będzie dla pasażera wygodną i najszybszą formą komunikacji w dotarciu do celu, a jednocześnie korzystną, jeśli chodzi o opłaty – wyjaśnia.
Agata Wojda dodaje, że aby móc zrealizować te działania, potrzebny jest nowoczesny, ekologiczny tabor i wiele wskazuje na to, że już niebawem Kielce będą takim taborem dysponować.
– Stanie się to dzięki wnioskowi złożonemu do programu Zielony Transport Publiczny na pozyskanie 24 autobusów elektrycznych. Jest już lista rankingowa tego programu i dzięki odblokowaniu środków z KPO możemy mieć już właściwie pewność, że takie autobusy miasto pozyska – mówi.
Zdaniem Michała Pyzika, eksperta z zakresu planowania transportu publicznego, przykład Kielc pokazuje, że mimo spadku demograficznego ludności i przeznaczaniu z roku na rok coraz mniejszych pieniędzy na komunikację miejską został zaobserwowany duży wzrost liczby pasażerów korzystających z tej formy transportu w stolicy regionu. Jak dodaje kolejnym krokiem mogłoby zintegrowanie komunikacji autobusowej z kolejową.
– Pojawia się na to szansa, dzięki zaplanowanej na najbliższe lata modernizacji linii kolejowej nr 8. Dzięki temu powstaną trzy nowe przystanki zlokalizowane przy Kieleckim Parku Technologicznym, przy osiedlu Podkarczówka oraz przystanek na Białogonie w nowej, bardziej przystępnej dla pasażerów lokalizacji. Uważam także, że warto by było zintegrować przejazdy autobusowe i kolejowe na poziomie jednej taryfy opłat we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego – wyjaśnia.
Podczas konferencji zwrócono także uwagę na konieczność dalszego rozwoju projektu Rower Miejski, który w pierwszej odsłonie został bardzo dobrze przyjęty przez kielczan, a wypożyczanie jednośladów cieszyło się dużą popularnością.