Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie trasy ekspresowej S74 między Cedzyną a Łagowem. To najdłuższy z sześciu realizowanych obecnie odcinków drogi, która połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Odcinek S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa ma mieć ok. 30 km długości. Będzie to najdroższa inwestycja drogowa w historii województwa świętokrzyskiego i najdłuższy odcinek ekspresowej trasy w regionie. Firma Mota-Engil Central Europe zaprojektuje i wybuduje drogę za ok. 1,1 mld zł w ciągu 39 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Nową trasą pojedziemy w pierwszym kwartale 2028 roku.
30 kilometrów S74
Nowy fragment trasy S74 zostanie połączony z istniejącym odcinkiem Kielce – Cedzyna. Droga ekspresowa z Cedzyny do Łagowa zostanie wybudowana w zupełnie nowym miejscu – na północ od istniejącej drogi krajowej nr 74. Jednocześnie będzie tworzyła obwodnicę Łagowa.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną cztery węzły drogowe (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów) oraz dwa miejsca obsługi podróżnych w Górnie.
Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie 16 wiaduktów i 13 mostów w ciągu trasy S74 i nad drogą ekspresową oraz przejście dla zwierząt i ponad 30 przepustów pełniących funkcje ekologiczne. Szczegółowe rozwiązania techniczne będą znane po opracowaniu przez wykonawcę projektu budowlanego i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
S74 w województwie świętokrzyskim
GDDKiA informuje, że obecnie trwa realizacja sześciu odcinków S74 w województwie świętokrzyskim. Ich łączna długości to ok. 104 km. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1, A2, a realizowaną trasą S19 Via Carpatia.
W 2023 roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy. Odcinki te mają być gotowe w 2025 roku. W tym roku, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, rozpoczną się natomiast roboty budowlane na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które mają potrwać do 2026 roku.
Dla dwóch odcinków S74 (od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa – 27,5 km oraz od Łagowa do Opatowa – 18,3 km) opracowywana jest dokumentacja projektowa przed planowanym w tym roku złożeniem wniosków o wydanie decyzji ZRID. Umowy na realizację obu inwestycji GDDKiA podpisała w ubiegłym roku, a zakończenie robót planowane jest w 2027 roku.
W przypadku odcinka S74 Kielce Zachód – Kielce (5 km) zakończyły się natomiast prace nad dokumentacją projektową, które poprzedzają złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.
Z kolei w przypadku ok. 70-kilometrowego odcinka S74 Opatów – Nisko rozpatrywany jest wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.