Prawie 70 proc. Polaków korzysta z mobilnej aplikacji banku, a 23 proc. wybiera bankowość internetową – wynika z czwartkowego badania przygotowanego na zlecenie Santander Consumer Banku. W raporcie wskazano, że 68 proc. ankietowanych używa zamiennie obu tych form bankowości.
W badaniu zwrócono także uwagę, że 23 proc. pytanych Polaków załatwia sprawy bankowe lub sprawuje kontrolę nad finansami przy pomocy bankowości internetowej, a największą grupą, która z niej korzysta są seniorzy (40 proc.). Jak dodano, dla ponad połowy respondentów głównym powodem takiej odpowiedzi jest wygoda korzystania z większego ekranu komputera oraz łatwiejsze wpisywanie danych na klawiaturze. Odsetek ten jest szczególnie wysoki wśród osób mieszczących się w grupie wiekowej 50-59 lat (75 proc. ankietowanych) – zauważono.
– Dla wielu osób bankowość internetowa była pierwszą nowoczesną formą kontaktu z bankiem i to kontynuują. Dlatego też drugim najważniejszym powodem jest przyzwyczajenie – wskazuje tak 47 proc. badanych. Najwyższy wynik odnotowano wśród seniorów. Już 6 na 10 osób z tej grupy podało to jako główną przyczynę. Z kolei niewiele młodsi pięćdziesięciolatkowie najrzadziej wybierali tę odpowiedź – jedynie 17 proc. z nich – wskazano w komunikacie.
Dodano, że 68 proc. badanych Polaków korzysta zarówno z bankowości internetowej, jak i aplikacji mobilnej banku na smartfony.
– Nowoczesny kontakt z bankiem i zarządzanie swoimi finansami są popularne wśród wszystkich grup wiekowych. Jednak, jak wynika z naszego raportu, im starszy Polak, tym częściej korzysta z bankowości internetowej. Wśród osób powyżej 60 roku życia aż 40 proc. wybiera właśnie tę formę logowania się do banku, przy czym wśród 18-29 latków wynik ten wynosi zaledwie 9 proc. Najmłodsi zdecydowanie deklarują, że korzystają częściej z aplikacji bankowych – już 9 na 10 osób z tej grupy. Wśród seniorów odsetek ten jest już mniejszy i wynosi 49 proc. – powiedział Product Owner z Centrum Rozwoju Otwartej Bankowości z Santander Consumer Banku Wojciech Mikołajczyk, cytowany w komunikacie.
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych Polaków korzystających z bankowości elektronicznej. Wykonano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) w dniach 8-23 kwietnia 2024 r. – wyjaśniono w komunikacie.