W piątek (17 maja) swoje podwoje po przerwie zimowej otwiera Muzeum Motoryzacji „Polskie drogi” w Modliszewicach (gm. Końskie). W tym roku udostępniono zwiedzającym nową halę mieszcząca kilkadziesiąt pojazdów m.in. unikatową wersję rajdową Syreny 104.
Muzeum Motoryzacji Polskie Drogi to kolekcja prywatna licząca ponad 600 eksponatów. Dominują samochody i motocykle wyprodukowane w Polsce, bo celem instytucji jest prezentacja bogactwa polskiej motoryzacji i jej historii.
Dominik Zapała, który prowadzi placówkę informuje, że w tym roku do muzeum trafiło wiele eksponatów m.in. Syrena 104.
– W 2019 roku zespół Tomasz Curyło i Jarosław Skwarek zdobyli tym pojazdem tytuł mistrza Polski. Syrena jest obklejona w taki sam sposób, jak wtedy, gdy zdobyła mistrzostwo.
Samochód pochodzi z 1969 roku i został zbudowany przez Tomasza Curyło.
– Syrenka przeszła kompletny remont. Do wnętrza dodano klatkę i fotele kubełkowe. Samochód jest też oparty o oryginalne rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne, dzięki którym mógł występować w rajdach HRSMP i wywalczyć mistrzostwo – mówi.
Ciekawostką jest też XIX-wieczna bryczka z Szydłowca.
– Bryczka pochodzi z Szydłowieckiej Fabryki Braci Węgrzeckich, która działała od 1875 do 1934 roku. Od 1922 roku rozpoczęto tam produkcję nadwozi samochodowych dla takich marek jak Morris Commercial RE, Fiat 514L, Ford Phaeton, Tudor, Standard i od 1926 roku do AS-a. AS-ami jeździli warszawscy taksówkarze, a chwalono je za bezszelestne zamykanie drzwi.
Przypomnijmy, najstarszym egzemplarzem w muzeum jest prototyp motocykla Orlę 350 z 1933 roku skonstruowany przez inżyniera Rafała Ekielskiego, przy współudziale mistrza olimpijskiego w kolarstwie Jana Tazarskiego.
– Ten motocykl był bardzo ambitnym projektem, który miał zmotoryzować powojenną Polskę. Jednakże powstał zbyt późno, a wybuch II wojny światowej sprawił, że plany maszyny zaginęły. Z tego co wiemy, to jedyny egzemplarz, jaki się zachował – opowiada Dominik Zapała.
W jednej z hal zobaczyć można też bogatą kolekcję Warszaw – pierwszych powojennych samochodów w Polsce. Wśród nich znalazł się też rzadki model Warszawa pocztylion.
– Niewiele takich aut w ogóle wyprodukowano. Były używane przeważnie przez pocztę lub przez weterynarzy ze względu na pojemny bagażnik.
Najcenniejszymi eksponatami w kolekcji są przedwojenne fiaty m.in. luksusowa limuzyna 518s. i 518 z 1936 i 1937 roku, które – jak informuje kolekcjoner – zostały na rynku wyparte przez tańsze chevrolety o większej mocy silnika.
Muzeum działa od piątku do niedzieli w godzinach od 10.00 do 17.00.