Ponad 5 miliardów złotych będzie kosztowało 10 dużych inwestycji drogowych w województwie świętokrzyskim, jakie są lub wkrótce będą realizowane. To przede wszystkim budowa trasy ekspresowej S74, a także obwodnic Morawicy, Opatowa i Wąchocka oraz mostu w Sandomierzu.
O stanie prowadzonych inwestycji i planach dotyczących rozbudowy dróg w Świętokrzyskiem poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W sumie chodzi o 125 km nowych dróg krajowych w regionie.
Kiedy kolejne odcinki S74?
Największą i najważniejszą inwestycją jest budowa kolejnych odcinków trasy ekspresowej S74.
– W systemie projektuj i buduj realizowanych jest obecnie sześć świętokrzyskich odcinków drogi ekspresowej S74 o łącznej długości ok. 104 km – mówi Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA.
W drugiej połowie 2024 roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, planowane jest rozpoczęcie robót budowlanych na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które potrwają do 2026 roku. Wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji w 2023 roku. Dla dwóch odcinków S74 – od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km) i od Łagowa do Opatowa (18,3 km) – opracowywane są dokumentacje projektowe przed planowanym w drugiej połowie 2024 roku złożeniem wniosków o wydanie decyzji ZRID. Umowy z wykonawcami na realizację obu inwestycji GDDKiA podpisała w ubiegłym roku, a zakończenie robót planowane jest w 2027 roku.
– Zakończył się natomiast pierwszy etap prac nad dokumentacją projektową dla 5-kilometrowego odcinka S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce. W marcu tego roku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID. Roboty budowlane na tych odcinkach rozpoczną się po uzyskaniu decyzji – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
Rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA przypomina, że w marcu podpisana została umowa na realizację najdłuższego w województwie świętokrzyskim, 30-kilometrowego odcinka S74 Cedzyna – Łagów.
– Aktualnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID planowane jest w pierwszym kwartale przyszłego roku, a zakończenie inwestycji w pierwszej połowie 2028 roku – informuje Małgorzata Pawelec-Buras.
Obwodnica Opatowa
W ubiegłym roku rozpoczęła się budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 (11,5 km) oraz łącznika północnego DK74 do obwodnicy (3 km). Tymi odcinkami kierowcy mają pojechać w pierwszej połowie 2025 roku.
– Budowa obwodnicy Opatowa przekroczyła półmetek. Wiosną rozpoczęły się pierwsze roboty bitumiczne. Na odcinku dwujezdniowej trasy głównej S74 o długości około 1,5 km ułożona została podbudowa bitumiczna. Wykonane zostały konstrukcje ustrojów nośnych 13 z 14 obiektów mostowych, w tym czterech estakad oraz konstrukcje sześciu dużych przepustów ekologicznych. Kontynuowane są prace przy zbrojeniu i betonowaniu obiektów. Widoczne są już także konstrukcje nośne trzech wiaduktów budowanych nad łącznikiem północnym DK74. Na jednojezdniowej trasie trwają roboty ziemne – wylicza Małgorzata Pawelec-Buras.
Obwodnica Wąchocka
Realizacyjny półmetek przekroczyła obwodnica Wąchocka. W ramach inwestycji w ciągu DK42 wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 11,7 km. Trasa będzie przebiegała nowym śladem – Parszów ominie po stronie północnej, a Wąchock po południowej.
Trwa budowa 11 obiektów inżynierskich, m.in. mostów, wiaduktów, przejść dla zwierząt i podziemnego przejścia dla pieszych.
– Zaawansowanie robót ziemnych osiągnęło 75 procent, mostowych 67 procent, a bitumicznych 55 procent. Na odcinkach trasy zasadniczej łącznej długości ok. 7,5 km ułożona została podbudowa bitumiczna i pierwsza warstwa wiążąca nawierzchni. Na 5 kilometrach jest już warstwa ścieralna. Wykonane zostały konstrukcje nośne dziewięciu mostów i wiaduktów, latem ruszy budowa dwóch kolejnych obiektów – mówi Małgorzata Pawelec-Buras.
Kierowcy korzystają już z wiaduktu nad DK42 w Ratajach i przejazdu pod tą trasą w Wąchocku zgodnie z tymczasową organizacją ruchu. Zakończenie inwestycji planowane jest w drugim kwartale 2025 roku.
Obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej
W tym roku ma się natomiast rozpocząć budowa drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Małgorzata Pawelec-Buras informuje, że GDDKiA czeka na decyzję pozwalającą rozpocząć realizację inwestycji.
– Rozpoczęcie robót budowlanych na drugim odcinku obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73 planujemy w drugiej połowie roku – informuje rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA.
Trasa będzie miała długość ok. 4,4 km, pobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka drogi, czyli pierwszego etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W drugim etapie powstanie dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane będą ronda.
W ramach obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej powstanie między innymi 500-metrowa, najdłuższa w województwie świętokrzyskim estakada nad Czarną Nidą. Druga estakada, licząca ok. 330 metrów, będzie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych. Docelowo, po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości. Droga ma być gotowa w 2026 roku.
Most i węzeł w Sandomierzu
Ostatnią z 10 dużych inwestycji drogowych w województwie świętokrzyskim, jakie są lub wkrótce będą realizowane jest rozbudowa mostu nad Wisłą w Sandomierzu.
W ramach inwestycji most zostanie włączony do układu komunikacyjnego miasta i DK77. Stary most został rozebrany, a pod dnem Wisły ułożono nowy gazociąg. Obecnie kończy się produkcja i montaż elementów nowej stalowej konstrukcji mostowej. Pierwsze stalowe elementy mostu są już montowane.
Równolegle trwają przygotowania do budowy połączenia mostu z istniejącą DK77 poprzez rondo oraz z projektowaną drogą wojewódzką nr 723. Opracowana została dokumentacja projektowa dla tego rozwiązania, budowa węzła planowana jest do końca przyszłego roku. Po zakończeniu inwestycji przeprawa przez Wisłę będzie dwujezdniowa.