Edukacja zdrowotna, edukacja obywatelska i dobrostan psychiczny uczniów – to priorytety ministerstwa edukacji narodowej na najbliższy rok szkolny. Najważniejsze zadania i kluczowe tematy, którymi zajmie się w roku szkolnym 2024/25, przedstawiła wiceminister Katarzyna Lubnauer.
Wiceszefowa resortu edukacji zapewniła, że najważniejszy jest uczeń i jego dobrostan: „Stawiamy na edukację prozdrowotną jako pierwszy punkt, ponieważ uważamy, że jest to jedno z największych wyzwań. Kondycja młodzieży dotycząca zarówno zdrowia psychicznego, jak i aktywności fizycznej, jak i kwestia nauki pierwszej pomocy”, powiedziała na konferencji prasowej Katarzyna Lubnauer.
Obowiązkowe zajęcia z pierwszej pomocy w klasach 1-3 rozpoczną się od września. Nauczyciele mają rok na dokształcanie się w tematyce edukacji zdrowotnej. Ten przedmiot będzie wprowadzony we wrześniu 2025.
Kolejna, jak powiedziała Katarzyna Lubnauer, ważna kwestia to praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na wysokim poziomie: „To, żeby one się dobrze czuły w szkole, żeby uzyskiwały tam wszelką pomoc. Żeby była ocena ich potrzeb od najwcześniejszego wieku – to jest jedno z podstawowych zadań. Ale również edukacja włączająca to jest uczenie empatii, edukacja włączająca to jest korzyść dla wszystkich uczniów, również tych, które nie mają specjalnych potrzeb edukacyjnych” – powiedziała wiceminister edukacji.
Wśród kierunków polityki oświatowej na najbliższy rok są również wspieranie umiejętności cyfrowych uczniów, cyberbezpieczeństwo, analityczne myślenie, nacisk na nauki przyrodnicze i ścisłe, a także wspieranie umiejętności zawodowych.