– Procedury przetargowe i projektowe, uzyskanie decyzji ZRID oraz innych dokumentów i opinii sprawiły, że na rozpoczęcie realizacji kolejnych odcinków trasy ekspresowej S74 w regionie świętokrzyskim trzeba było czekać – powiedział w Radiu Kielce Piotr Krampikowski, dyrektor kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zaznaczył, że w ostatnim czasie prace przyśpieszyły. Obecnie realizowanych jest sześć fragmentów trasy S74. Po wykonaniu prac powstanie nieprzerwany ciąg drogi ekspresowej biegnącej od granicy województw świętokrzyskiego i łódzkiego do Opatowa, o łącznej długości ponad 100 kilometrów.
– Wydaje się, że w pierwszej kolejności dostaniemy decyzję ZRID na budowę odcinka Mniów – Kielce, a następnie na odcinek Kielce Zachód – Bocianek. Prace powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku, o ile nie będzie żadnych odwołań. Wszelkie propozycje zmian w dokumentacji mogą spowodować przesunięcie robót w czasie – dodał gość Radia Kielce.
Piotr Krampikowski poinformował, że w przyszłym tygodniu odbędą się konsultacje przedstawicieli GDDKiA z prezydent Kielc Agatą Wojdą oraz Miejskim Zarządem Dróg w sprawie organizacji ruchu w mieście. Aby inwestycja była jak najmniej dotkliwa dla mieszkańców i kierowców najpierw wykonane będą drogi lokalne, a dopiero później rozpoczną się prace na biegnącej przez miasto trasie ekspresowej.
W tej chwili trwa budowa obwodnicy Opatowa i łącznika północnego. Położono warstwy bitumiczne nawierzchni, widoczne są konstrukcje obiektów mostowych. Zakończenie prac jest planowane na wiosnę przyszłego roku.
Z kolei dla fragmentu S74 od Łagowa do Opatowa trwają prace projektowe i wkrótce złożony będzie wniosek o decyzję ZRID. Budowa może rozpocząć się w przyszłym roku.
Na przełomie lipca i sierpnia powinny natomiast rozpocząć się roboty związane z budową II etapu obwodnicy Morawicy, będącej częścią trasy krajowej 73. Piotr Krampikowski zapewnił, że nie będzie dużych utrudnień, ponieważ trasa przebiega nowym śladem.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma w planach także budowę obwodnic Chmielnika, Osieka i Starachowic, a także remont i wzmocnienie tras 78 i 79 o łącznej długości około 115 kilometrów.