– Przedstawiona przez Donalda Tuska koncepcja „megalopolis” to tak naprawdę wizja wsparcia i rozwoju dużych regionów i miast kosztem takich województw jak świętokrzyskie – tak świętokrzyscy parlamentarzyści oraz samorządowcy związani z Prawem i Sprawiedliwością oceniają koncepcję budowy Linii Szybkiej Kolej, która ma ominąć stolicę województwa świętokrzyskiego.
Do obaw radnego odniósł się w rozmowie z Radiem Kielce Artur Gierada. Poseł Koalicji Obywatelskiej, a zarazem przewodniczący świętokrzyskich struktur Platformy Obywatelskiej zapewnił, że rząd nie zapomniał o Kielcach. Jednocześnie stwierdził, że przy ocenie przedstawianych przez premiera planów rozbudowy i modernizacji linii kolejowych wskazane jest opieranie się na oficjalnych dokumentach, a nie poglądowych grafikach informacyjnych prezentowanych na konferencji prasowej.
W poniedziałek po południu (1 lipca) do sprawy postanowili odnieść się także świętokrzyscy politycy oraz samorządowcy związani z Prawem i Sprawiedliwością. W ich opinii nowa wizja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest wypaczeniem pierwotnych planów dotyczących rozbudowy sieci nowoczesnych linii kolejowych na terenie kraju, które zostały stworzone przez rząd Zjednoczonej Prawicy.
Anna Krupka, przewodnicząca świętokrzyskich struktur Prawa i Sprawiedliwości powiedziała, że zgodnie z założeniami Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce miało powstać najnowocześniejsze w Europie lotnisko wraz z siecią kolejową łączącą wszystkie miasta wojewódzkie z CPK.
– Niestety Donald Tusk w zeszłym tygodniu zaprezentował okrojony plan CPK, w którym nie ma inwestycji kolejowych przebiegających przez nasze województwo. Wcześniejsza koncepcja, bardzo dobra dla Kielc i naszego regionu zakładała powstanie na naszym terenie dwóch szprych kolejowych – numer 6, czyli linii kolejowej szybkich prędkości prowadzącej z Rzeszowa przez Stalową Wolę, Kunów i dalej do CPK w Baranowie i do Warszawy. Z kolei szprycha kolejowa numer 7 prowadziłaby z Nowego Sącza przez Tarnów, Busko – Zdrój do Kielc. Stąd do CPK, a także do Warszawy – wyjaśnia.
– W koncepcji Donalda Tuska nie ma tych dwóch szprych. To pozbawi nas ważnych inwestycji. Przepadnie nam budowa 73 km nowych linii kolejowych, a także modernizacja 208 km już istniejących. Dlatego zarząd wojewódzki Prawa i Sprawiedliwości w Kielcach podjął dzisiaj uchwałę, która wyraża nasz stanowczy sprzeciw wobec tej koncepcji – dodaje parlamentarzystka.
Zdaniem działaczy PiS realizacja przedstawionych przez obecny rząd rozwiązań będzie mieć negatywny wpływ na rozwój regionu świętokrzyskiego. Doprowadzając nawet do katastrofy demograficznej, która ma być spowodowana wykluczeniem komunikacyjnym. Ponadto w opinii działaczy PiS niepokojący jest także termin realizacji projektu. Według aktualnych ustaleń ma to być najpóźniej 2032. Z kolei zgodnie z pierwotną koncepcją miały być to lata 2028-2030.
Senator Jarosław Rusiecki stwierdził, że politycy rządzącej koalicji powinni wpłynąć na „swojego przywódcę” , aby nie dyskryminował województwa świętokrzyskiego w zakresie projektów związanych z komunikacją.
– Wykluczenie zarówno, Kielc jak i północno-wschodniej, przemysłowej części województwa świętokrzyskiego z modernizacji wspomnianych szprych kolejowych jest zamknięciem możliwości rozwoju dla naszego regionu. Głównie dla średniej wielkości miast i miasteczek. Przez ostatnie lata, przy ogromnym wysiłku i współpracy rządu Zjednoczonej Prawicy i władz województwa uruchamiano linie kolejowe, które były zamykane przez pierwszy rząd PO i PSL – podkreśla.
– Zawsze byliśmy wykluczani przez władze liberalne albo lewicowe z dostępu szczególnie do kolei. Dlaczego szprycha numer 6 jest tak ważna dla Ostrowca Świętokrzyskiego? W miejscowej hucie produkowane jest ponad 1 mln ton stali. Jest to 10 proc. produkcji krajowej. Jednak, aby to zrobić do Ostrowca trzeba przywieźć 1 mln ton złomu. Zaprzestanie modernizacji szprychy numer 6, która wiedzie od Podkarpacia, przez Stalową Wolę, Sandomierz, Ostrowiec i nowy odcinek od Kunowa do Iłży i Radomia jest niezwykle ważne dla rozwoju przemysłowego tej części województwa świętokrzyskiego – zwraca uwagę senator.