Obwodnice Starachowic i Wąchocka w znaczny sposób poprawią jakość podróżowania, ale brakuje im połączenia. Obie drogi dzieli około kilometra, teraz jest szansa na to, że między nimi zostanie wybudowany łącznik.
Północno-zachodnia obwodnica Starachowic będzie udostępniona dla ruchu na przełomie sierpnia i września. To droga o długości około 3,5 kilometra, która okrąża miasto od strony północnej łącząc się z drogą wojewódzką nr 744, czyli wyjazdem w stronę Tychowa i Mirca. Z obwodnicy jest wjazd do Specjalnej Strefy Ekonomicznej, nad Kamienną powstała 700-metrowa estakada, a cała obwodnica włącza się do drogi krajowej nr 42 tuż przed wjazdem do Wąchocka. Z kolei obwodnica Wąchocka to 11-kilometrowy odcinek biegnący aż do Skarżyska. Z „42” łączy się przed wjazdem do Starachowic. Obie te trasy na razie nie mają jednak połączenia co, po ich oddaniu do użytku, ograniczy płynność ruchu, a budowa obwodnic to miała na celu. Rozwiązaniem ma być łącznik między nimi. Przetarg na jego zaprojektowanie i budowę ogłosił Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach.
– Nowy odcinek drogi będzie łączył końcowy punkt budowanej północno-zachodniej obwodnicy Starachowic z powstającą obwodnicą Wąchocka na drodze krajowej nr 42 – mówi Barbara Kieres, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Zadaniem wykonawcy będzie realizacja tej inwestycji w sposób kompleksowy. Począwszy od opracowania dokumentacji projektowej, przez uzyskanie wymaganych pozwoleń po samą budowę. Na ten cel województwo świętokrzyskie otrzymało ponad 90 mln zł z programu Polski Ład. Inwestycja od momentu rozstrzygnięcia przetargu ma być gotowa w ciągu 46 miesięcy, czyli niemal 4 lata.
Dwujezdniowa obwodnica Wąchocka będzie miała ok. 11,5 km długości. Droga będzie przebiegać nowym śladem – od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic. Parszów ominie po stronie północnej, a Wąchock po stronie południowej. Budowa obwodnicy Wąchocka będzie kosztowała prawie 284 mln zł. Inwestycja rozpoczęła się w lipcu 2022 roku. Ma się zakończyć wiosną 2025 roku.
W 2023 roku przedstawiono trzy warianty przebiegu obwodnicy Starachowic (ok. 15 km). Dwa, w tym rekomendowany, poprowadzono na północ od obecnej drogi krajowej nr 42. Zaczyna się on na skrzyżowaniu z budowaną obwodnicą Wąchocka w ciągu DK42 i na początkowym odcinku pokrywa się z realizowaną obwodnicą północną Starachowic w ciągu drogi wojewódzkiej. Kolejny odcinek zaczyna się na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 744 i biegnie po nowym śladzie w kierunku DK9, gdzie włącza się na północ od miejscowości Młynek. Trzeci wariant przebiega po południowej stronie drogi krajowej nr 42, w obecnym śladzie trasy krajowej. Obwodnica Starachowic będzie stanowiła nowy ciąg drogi krajowej nr 42 wraz z realizowaną obwodnicą Wąchocka, co ma poprawić skomunikowanie drogi ekspresowej S7 z drogą krajową nr 9. Całość ułatwi podróżowanie pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną, a Ostrowcem Świętokrzyskim. Obwodnica ma zostać wybudowana w latach 2025-2028.