Uczniowie z Ostrowca Świętokrzyskiego bardzo słabo wypadli na egzaminie ósmoklasisty – twierdzą przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości w radzie miejskiej i chcą, aby prezydent miasta zarządził diagnozę stanu edukacji w szkołach podstawowych. Radni wystosowali w tej spawie oficjalny apel.
Krzysztof Ołownia, przewodniczący klubu PiS w radzie miasta dodaje, że zastanawia również fakt sporej rozbieżności między wynikami poszczególnych szkół w gminie.
– Przede wszystkim nasze działanie jest spowodowane troską o mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego. Wyniki znacznie odbiegają od średniej krajowej. Osobiście uważam, że w tej sprawie zawodzi nadzór nad placówkami. Ja chciałbym doprowadzić do tego, by ten proces audytu został przeprowadzony w sposób gruntowny i rzetelny – mówił przedstawiciel klubu PiS.
Z języka polskiego ostrowiecka młodzież uzyskała 53 proc. punktów, z matematyki 42 proc., a z języka angielskiego 62 proc. W kraju średni wynik z tych przedmiotów to odpowiednio 61 proc. z języka polskiego, 52 proc. z matematyki oraz 66 proc. z języka angielskiego. Katarzyna Piętos, wiceprezydent Ostrowca Świętokrzyskiego twierdzi, że słabe wyniki egzaminu ósmoklasisty muszą zostać przeanalizowane, jednak nie mogą być one wyznacznikiem spadku jakości kształcenia.
– Trzeba podkreślić fakt, że miasta wielkości Ostrowca Świętokrzyskiego mają wyniki słabsze niż miasta z ludnością powyżej 100 tys. mieszkańców. Chcemy przeprowadzić analizę i wyciągnąć wnioski. Wspólnie z nauczycielami dostosujemy system edukacyjny w taki sposób, aby poprawić wyniki naszych uczniów – zapowiada wiceprezydent.
Przedstawicielka samorządu dodaje również, że jednym z czynników mogła być mniejsza rywalizacja między uczniami o miejsca rankingowe w szkołach średnich, gdyż uczniów było dużo mniej. To spowodowane jest z kolei odroczeniem 9 lat temu rocznika, który w wieku 6 lat trafił do szkól podstawowych.
Zdaniem Katarzyny Goworek, dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej nr 14 w Ostrowcu Świętokrzyskim, jednym z głównych czynników słabego wyniku, były klasy liczące mało osób, z dużą ilością uczniów z niepełnosprawnościami, wobec których oczekiwania są inne niż dla dzieci pełnosprawnych.
– Sukcesem ogromnym dla dzieci z orzeczeniami jest to, że skończyły szkołę, w której bardzo dobrze się czuły i mogą dalej funkcjonować w życiu edukacyjnym. Nie możemy zapominać, że sukces dla każdego jest inny. My w Ostrowcu Świętokrzyskim byliśmy przygotowani na to, że ten rocznik jest trudniejszy oraz, że wyniki mogą nie odzwierciedlać wkładu pracy nauczyciela – mówi dyrektorka.
Już po wakacjach władze Ostrowca Świętokrzyskiego mają zdecydować jak poprawić jakość kształcenia w miejskich podstawówkach.