Modernizację ok. 120 km linii kolejowej nr 8 przebiegającej przez Skarżysko-Kamienną, Kielce i Jędrzejów, a także przebudowę torów między Sandomierzem oraz miejscowościami Sobów i Grębów planuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Piotr Hamarnik z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe mówi, że podpisana została już umowa na modernizację pierwszego fragmentu linii kolejowej nr 8 między Sędziszowem i Kozłowem.
Jak informowaliśmy, na 11-kilometrowym odcinku wymienione zostaną tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowana zostanie także stacja w Kozłowie i przystanek w Klimontowie. Po zakończeniu prac prędkość pociągów ma się zwiększyć do 140 km/h.
Piotr Hamarnik dodaje, że remont linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów został podzielony na trzy etapy.
– W przypadku fragmentów Skarżysko-Kamienna – Tumlin oraz Sitkówka Nowiny – Kozłów gotowa jest już dokumentacja projektowa. Przygotowujemy się natomiast do projektowania przebudowy odcinka Sitkówka Nowiny – Tumlin obejmującego stację Kielce Główne. Wszystkie te fragmenty linii kolejowej nr 8 mają być gotowe do 2032 roku – mówi Piotr Hamarnik.
Spółka PKP PLK poinformowała również, że w tym roku ogłosi przetargi na przebudowę linii kolejowych, dzięki czemu podróż pociągiem z Sandomierza na Podkarpacie będzie trwała krócej. Dorota Szalacha z zespołu prasowego spółki PKP PLK wylicza, że w planach jest kompleksowy remont ok. 66 km linii kolejowych nr 25, 74 i 78 łączących Sandomierz ze Stalową Wolą i Tarnobrzegiem.
W ramach inwestycji oprócz torów zmodernizowane mają zostać stacje kolejowe w Tarnobrzegu, Grębowie i Chmielowie oraz przystanki w miejscowościach Wielowieś, Dąbrowica Małopolska i Turbia. Ponadto wybudowane mają zostać przystanki Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie i Padew Narodowa.
– Po zakończeniu prac pociągi pojadą znacznie szybciej niż obecnie. Na odcinku Zbydniów – Stalowa Wola Rozwadów nawet 160 km/godz., a na pozostałych fragmentach do 120 km/godz. Dzięki temu podróż na przykład między Sandomierzem i Stalową Wolą będzie trwała o ok. 10 minut krócej – dodaje Dorota Szalacha.
Przetargi na przebudowę fragmentów linii kolejowych nr 25, 74 i 78 ogłoszone zostaną w tym roku, a umowy z wykonawcami mają być podpisane w drugim kwartale 2025 roku. Prace mają potrwać do 2028 roku.