30 proc. Polaków nie nosi tradycyjnego portfela, ponieważ korzysta z cyfrowych metod płatności – wynika z badania przeprowadzonego przez Adyen Retail Report. Jak poinformowano, Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.
„Polacy coraz częściej rezygnują z gotówki na rzecz kart płatniczych, płatności mobilnych oraz innych form bezgotówkowych” – poinformowali autorzy badania Adyen Retail Report. Wskazali również, że „aż 30 proc. konsumentów nigdy nie nosi przy sobie tradycyjnego portfela, ponieważ korzysta z tego cyfrowego”. Jak oceniono „to znak, że ufają technologiom, ale także, że cenią sobie codzienną wygodę”. Zwrócili uwagę, że Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie, „pomimo że jedynie 29 proc. mieszkańców deklaruje, że preferowaną forma zakupów są dla nich zakupy online (44 proc. badanych twierdzi, że woli robić zakupy w sklepie stacjonarnym)”.
Jako powód, dla którego część konsumentów wciąż woli wybrać się na zakupy w sklepie stacjonarnym autorzy badania wskazują to, że zakupy online mogą okazać się „nietrafione”, np. odzież albo obuwie, a wiele osób nie może pozwolić sobie na stosunkowo długi proces wymiany lub zwrotu i związane z tym zamrażanie pieniędzy. Jak oceniają autorzy badania, „w tym obszarze przedsiębiorcy wciąż mają wiele przestrzeni na to, aby poprawić doświadczenia swoich klientów”. Jak zaznaczają, 63 proc. badanych potwierdza, że byłaby bardziej lojalna wobec sprzedawcy, który pozwala im kupować rzeczy w internecie i zwracać w sklepie, a 45 proc. doceniłoby możliwość rozpoczęcia transakcji w sklepie i finalizacji online.
Z badania wynika również, że 32 proc. badanych chciałoby korzystać z rozwiązań przyspieszających zakupy w sklepach stacjonarnych, a 59 proc. z tego samego powodu życzyłoby sobie więcej opcji samoobsługowych. Jak podkreślają autorzy, 62 proc. badanych najpewniej zrezygnuje z zakupu, jeśli nie może zapłacić tak, jak chce.
Wskazano również, że 30 proc. konsumentów czuje się mniej bezpiecznie podczas zakupów niż 10 lat temu, z powodu oszustw płatniczych.
Ayden to firma zajmująca się prowadzeniem platformy do przyjmowania płatności, optymalizacji przychodów i kontroli finansów. Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego br. na grupie 38 tys. konsumentów i 13 tys. przedsiębiorstw handlowych z Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu, Japonii, Australii, ZEA, Francji, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Polski, Belgii, Holandii, Brazylii, Norwegii, Danii, Szwecji, USA, Kanady, Malezji, Meksyku, Austrii, Szwajcarii, Chin oraz Indii. W Polsce badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na grupie 1000 konsumentów.