Krab, Langusta, Rak, Rosomak, Leopard i Kleszcz. Między innymi takie atrakcje czekają na osoby, które zdecydują się na odwiedzenie wystawy przygotowanej przez Wojsko Polskie, którą można zobaczyć podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Na wystawie można obejrzeć ponad 40 pojazdów, które na przestrzeni ostatnich 25 lat były wykorzystywane przez polskich żołnierzy.
Jednym z maszyn przyciągających duże zainteresowanie zwiedzających są spolonizowane czołgi Leopard. Kamil Lichowicz, starszy kapral oraz dowódca czołgu Leopard 2PL wyjaśnia, że prezentowany na targach sprzęt stanowi modernizację czołgu Leopard 2A4.
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce– Maszyna waży około 60 ton i posiada armatę kaliber 120 mm. Dodatkowo czołg jest wyposażony w dwa sprzężone karabiny MG-3. Pojazd ma silnik o mocy 1,5 tys. koni. Z kolei załoga składa się z dowódcy, ładowniczego, działonowego i kierowcy. Natomiast przyrządy optyczne pozwalają na obserwację celu z odległości 4 tys. m. W zależności od terenu czołg może spalić od 700 do nawet 800 litrów paliwa na 100 kilometrów – tłumaczy.
– W porównaniu do maszyn, które posiadaliśmy to można powiedzieć, że system kierowania ogniem jest bardzo uproszczony oraz intuicyjny. Wcześniej służyłem na czołgach T-72 i PT-91 i uważam, że te maszyny stanowią spory skok technologiczny. Ciekawostką jest to, że wymiana silnika dla zgranej załogi wraz z operatorem suwnicy może zająć 30 min. Przy czym silnik ustawiony obok czołgu jest w pełni gotowy do uruchomienia na zewnątrz – dodaje.
Całkowitą nowością na tegorocznym MSPO jest prototypowy Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy „LOTR”. Łukasz Iwasiuk, kierowca oraz celowniczy pojazdu wyjaśnia, że prezentowana maszyna powstała na bazie projektu znanego jako „Kleszcz”.
– Docelowo ma zastąpić BRDM-y, czyli opancerzone pojazdy rozpoznawczo-patrolowe. Jest w nim pełno nowinek technologicznych, jak np. wieża bezzałogowa czy mnóstwo systemów, które mają wspomagać operatorów w rozpoznaniu. Pojazd stanowi mobilną bazę dowodzenia, która ma gromadzić dane i przekazywać je dalej dla artylerii lub innych jednostek wspierających – wyjaśnia.
Pojazd jest wyposażony w dwa karabiny maszynowe WK 12,7 mm oraz UKM 7,62.
– Jako żołnierz bardzo dobrze go oceniamy. Testy terenowe pokazały, że jest w stanie poradzić sobie w każdych warunkach. LOTR-a można porównać do Jelcza, którego każdy zna. Z tą różnicą, że w tym przypadku mamy skrzynię automatyczną, która sporo ułatwia. Zasięg na jednym tankowaniu to 600 km. Pojazd ma silnik mercedesa o mocy 320 km i napęd stały 4×4 – podkreśla.
Pojazdy prezentowane przez Wojsko Polskie będzie można zobaczyć podczas dnia otwartego MSPO, w sobotę 7 września.
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
04.09.2024. Kielce. Targi Kielce. Targi MSPO. Czołg Leopard 2PL / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce






















