36 proc. rodziców uważa, że jednym z największych problemów systemu edukacji w Polsce jest brak indywidualnego podejścia do ucznia, 30 proc. wskazało przemoc wśród dzieci.
Mimo tego, 3 na 10 wybrałoby i tak tradycyjną szkołę – wynika z badania „Edukacja jutra” opublikowanego przez Santander Consumer Bank.
Według 30 proc. ankietowanych, którzy byli rodzicami problemem jest przemoc wśród dzieci, która zagraża bezpieczeństwu i komfortowi uczniów w szkołach. Z koli 29 proc. wskazało na przemęczenie i przeciążenie uczniów.
„22 proc. rodziców zwracało uwagę na presję na wyniki, która może prowadzić do stresu i wypalenia, a także utrudniać rozwijanie pasji; 17 proc. zwróciło uwagę na braki kadrowe a 16 proc. – przeładowane klasy, które ograniczają możliwość indywidualnego podejścia do ucznia oraz skutecznego nauczania – wynika z badania.
W ocenie 14 proc. respondentów problem jest deficyt nauczycieli wywołany niskim prestiżem zawodu. Tyle samo ankietowanych wskazało brak wsparcia psychologicznego dla młodych osób. Natomiast 9 proc. wspomniało o przestarzałym sprzęcie i pomocach dydaktycznych.
„Tylko poprzez holistyczne podejście, łączące siły wszystkich uczestników procesu edukacyjnego możliwe będzie sprostanie wyzwaniom i stworzenie warunków sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi uczniów – oceniła Magdalena Grzelak, rzeczniczka prasowa Santander Consumer Banku.
„Mimo alternatywnych rozwiązań edukacyjnych, tradycyjną szkoła nadal wybrałoby 3 na 10 ankietowanych. Natomiast największą popularnością spośród nowoczesnych podejść do nauczania cieszy się metoda Montessori, która kładzie nacisk na samodzielne odkrywanie i uczenie się przez działanie, co sprzyja kształtowaniu niezależności i kreatywności. „28 proc. badanych rozważa ją w kontekście edukacji swojego dziecka” – przekazali autorzy raportu.
Na nauczanie hybrydowe, łączące edukację stacjonarną ze zdalną i jest zdecydowałoby się 25 proc. rodziców. Z kolei szkoły Waldorfskie, które integrują sztukę, rzemiosło i naukę przyciągają uwagę 21 proc. respondentów – wynika z badania.
Szkoły „w chmurze”, gdzie nauka odbywa się w pełni zdalnie pod opieką rodziców z wykorzystaniem materiałów pomocniczych zapewnionych przez szkoła wybrałoby 20 proc. badanych a nauczanie domowe – 19 procent. 18 proc. ankietowanych rozważyłoby szkoły demokratyczne, gdzie uczniowie mają realny wpływ na decyzje dotyczące placówki, co promuje ich odpowiedzialność i zaangażowanie w proces edukacji. Natomiast „szkoły leśne, które stawiają na naukę poprzez bezpośredni kontakt z naturą, cieszą się zainteresowaniem 16 proc. rodziców”.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-7 sierpnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.