Zmiana organizacji ruchu na powstającej obwodnicy Opatowa. Rozpoczyna się budowa drogi włączającej trasę ekspresową S74 do krajowej „9”.
– We wtorek (17 września) w miejscowości Okalina na DK9 planowane jest wprowadzenie ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną – poinformowała Małgorzata Pawelec-Buras z kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ruch wahadłowy między Opatowem a Lipnikiem umożliwi kontynuację budowy ronda komunikującego nową obwodnicę z istniejącą „dziewiątką”. Zmiana organizacji ruchu przewidziana jest wstępnie od 17 września do końca października. W tym czasie wykonane zostaną prace, które umożliwią przywrócenie ruchu dwukierunkowego poprzez przełożenie ruchu na część ronda. Oznakowanie będzie zmieniane od poniedziałku (16 września) i dlatego już w tego dnia mogą wystąpić zawężenia jezdni. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad apeluje o zachowanie w tym miejscu szczególnej ostrożności.
Obwodnica Opatowa
12-kilometrowa obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 9 i trasy ekspresowej S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Zarówno na skrzyżowaniu obecnej S74 z nowym przebiegiem DK9, jak i łączeniu obu dróg budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
W ramach inwestycji powstaje 13 mostów, wiaduktów, estakad, a także kładka dla pieszych oraz 6 dużych przepustów ekologicznych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km.
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.
Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł. Z obu odcinków korzystać będziemy już w przyszłym roku.