Monitorowanie nietypowych transakcji, stosowanie limitów transakcyjnych oraz wykorzystanie kanałów autoryzacji – znalazły się w zaleceniach dla dostawców usług płatniczych, sformułowanych przez zespół powołany przez Prezesa UOKiK. Rozwiązania mają ograniczyć ryzyko oszustw.
Jak wynika z środowego komunikatu UOKiK, Prezes Urzędu powołał grupę roboczą, której zadaniem było wypracowanie rozwiązań ograniczających ryzyko wykorzystania usług płatniczych do okradania klientów. W skład grupy weszli przedstawiciele Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz eksperci z sektora bankowego. Efektem jej prac jest dokument: „Działania ograniczające ryzyko wystąpienia transakcji oszukańczych. Zalecenia Prezesa UOKiK dla dostawców usług płatniczych”.
Dokument zawiera listę czynników ryzyka, czyli funkcji oferowanych przez dostawców usług płatniczych, które są najczęściej wykorzystywane przez oszustów. Powstała ona na podstawie analizy skarg skierowanych przez konsumentów do UOKiK, a w trakcie prac grupy roboczej została uzupełniona o ryzyka wskazane przez przedstawicieli branży.
UOKiK poinformował, że główną część dokumentu stanowi zbiór 16 zaleceń, które mają na celu ograniczenie możliwości dokonania oszukańczych transakcji przez internet. Wśród nich znajdują się zalecenia dotyczące m.in. monitorowania nietypowych transakcji, stosowania limitów transakcyjnych, wykorzystania kanałów autoryzacji czy możliwość szybkiego zgłoszenia nieautoryzowanej lub oszukańczej transakcji płatniczej przez klienta.
Urząd podkreślił, że wytycznych tych nie można traktować jako katalogu zamkniętego. Żeby spełniać swoją rolę, zalecenia powinny być nie tylko stosowane, ale i rozwijane przez wszystkich uczestników rynku, wraz ze zmieniającymi się nawykami konsumentów, rozwiązaniami i zagrożeniami.
Według prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, cytowanego w komunikacie, ograniczenie skali transakcji oszukańczych leży w interesie zarówno konsumentów, jak i wszystkich komercyjnych uczestników rynku.
„Oczekuję, że sektor finansowy nie tylko nie będzie zwlekać z dostosowaniem się do zaleceń, ale też aktywnie włączy się w tworzenie dobrych praktyk i rozwój rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo transakcji płatniczych online” – podkreślił szef UOKiK.
UOKiK zauważył w informacji prasowej, że płatności elektroniczne to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów usług finansowych, a postęp technologiczny spowodował zmianę nawyków finansowych konsumentów. Oszczędności czasu, wygodzie i łatwości korzystania z usług finansowych online towarzyszy szereg ryzyk związanych z bezpieczeństwem transakcji i środków zgromadzonych na rachunkach bankowych.
„Rola dostawców usług płatniczych nie kończy się na udostępnieniu konsumentom możliwości szybkiego i wygodnego wykonania płatności” – stwierdził, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Wskazał na konieczność rzetelnego informowania o ryzykach, ale także pracy dostawców usług płatniczych nad minimalizowaniem tego ryzyka na poziomie systemowym.
Podkreślił, że ochrona konsumentów na rynku usług płatniczych wymaga wypracowania spójnych rozwiązań systemowych i organizacyjnych, które pozwolą przekuć dobre praktyki w rynkowy standard.