Co piąta osoba zatrudniona w kieleckim zakładzie firmy MA Polska (poprzednio Delfo) straci do końca tego roku pracę. To będą największe zwolnienia grupowe w stolicy województwa świętokrzyskiego w ostatnich latach.
Wniosek o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych trafił już do Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach, co potwierdza p.o. dyrektora Tomasz Dudzic.
„Wpłynęła informacja od firmy MA Polska o zamiarze rozwiązania stosunku pracy z 260 pracownikami. 135 osób zatrudnionych jest w zakładzie w Tychach, a 125 osób w zakładzie w Kielcach. Pracodawca zamierza rozwiązać umowę o pracę w ramach zwolnień grupowych do dnia 31 grudnia tego roku”.
W Kielcach pracę straci 125 z 631 zatrudnionych osób, a więc co piąty pracownik. To między innymi blacharze, spawacze, zgrzewacze, tłoczarze, operatorzy linii automatycznych i lakierniczych, pracownicy utrzymania ruchu maszyn oraz obsługa produkcji i magazynów.
Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych ocenia, że zwolnienia grupowe w kieleckim zakładzie MA Polska stanowią znaczącą redukcję miejsc pracy w skali województwa świętokrzyskiego.
– W innej sytuacji są osoby tracące zatrudnienie w branży motoryzacyjnej na Śląsku, gdzie pracodawcy wręcz biją się o wykwalifikowanych pracowników. W województwie świętokrzyskim takich miejsc pracy po prostu nie ma – mówi Tomasz Bęben.
Kielecka siedziba spółki MA Polska znajduje się na terenie dawnych zakładów SHL, przy ulicy Zagnańskiej. Zakład specjalizuje się między innymi w produkcji stalowych elementów nadwozi. Największym klientem MA Polska jest grupa Stellantis, która powstała po fuzji koncernów FCA i PSA produkujących auta marek Citroen, Fiat, Lancia, Peugeot i Opel. W piśmie do urzędów pracy zarząd spółki MA Polska zwolnienia tłumaczy trudną sytuacją zakładu spowodowaną drastycznym spadkiem produkcji samochodów.
Tomasz Bęben potwierdza, że branża motoryzacyjna w Europie zmaga się z dużym spadkiem zatrudnienia.
– Jest to system naczyń połączonych. Jesteśmy absolutnie uzależnieni od zamówień producentów aut. Grupa Stellantis, co nie jest tajemnicą, ogłosiła niedawno, że będzie zamykała część linii produkcyjnych w ich zakładzie w Gliwicach. Widzimy, że popyt na samochody jest mniejszy, co zwiastuje problemy i myślę niestety – tu uprawiam trochę czarnowidztwo – że to nie będzie koniec problemów branży motoryzacyjnej – ocenia prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Stopa bezrobocia w województwie świętokrzyskim na koniec września wyniosła 7,3 proc., w powiecie kieleckim 6,5 proc., a w Kielcach 4,5 proc.