Uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida przygotowali spot edukacyjny „Świeć przykładem – Noś odblaski”.
W powstanie filmu zaangażowali się uczniowie liceum – Mateusz Osuch, Katarzyna Iwon oraz Maciej Markiewicz. Jak tłumaczą celem stworzenia spotu było uświadomienie jak największej liczbie osób, głównie młodym osobom tego, że odblaski mogą niejednokrotnie uratować życie.
– Mówimy tu o bezpieczeństwie wszystkich użytkownikach dróg. W czasie nagrywania spotu sami zauważyliśmy, że wystarczy odejść zaledwie kilka metrów, by pieszy bez odblasków był praktycznie niewidoczny – Mateusz Katarzyna.
– Inspiracją do powstania spotu była chęć poprawy bezpieczeństwa głównie dzieci i młodzieży. W ubiegłym roku udało się nam stworzyć materiał zwracający uwagę na źle parkowane hulajnogi. Widać, że już zaczęło się to zmieniać. Mamy nadzieję, że ten spot również coś zmieni – dodaje Katarzyna.
Spot ma być emitowany m.in. na interaktywnych ekranach w miejskich autobusach.
– Pojawi się też z pewnością w mediach społecznościowych, a być może i w telewizji. Chcieliśmy w ten sposób pokazać czym grozi nienoszenie odblasków i jakie mogą być tego konsekwencje – dodaje Maciej.
Zdaniem Agaty Wojdy, prezydent Kielc tego typu inicjatywy są doskonały sposobem dotarcia do najmłodszych mieszkańców miasta. W jej opinii nawet niewielki element odblaskowy przypięty do ubioru może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pieszych w okresie jesienno-zimowym.
– Spot z pewnością może być wykorzystany do podnoszenia ogólnej świadomości kielczan. Szczególnie, że poprzedni film przygotowany przez uczniów „Norwida” można było obejrzeć w autobusach komunikacji miejskiej. Dla nas jednak dodatkową wartością jest to, że spot nagrany przez licealistów trafi do ich rówieśników. Każdy osoba, która zdecyduje się na noszenie odblasków będzie sukcesem tej akcji – stwierdza.
Dumy ze swoich podopiecznych nie kryje Andrzej Zdeb. Dyrektor III LO przypomniał, że „Norwid” jest jedyną w Kielcach i jedną z nielicznych szkół w Polsce, które ma własną telewizję.
– Młodzi ludzie w swoich materiałach poruszają sprawy, które dotyczą właśnie nich. Pierwszy dotyczył problemu elektrycznych hulajnóg zostawianych w przypadkowych miejscach, co niejednokrotnie sprawia kłopoty w poruszaniu się osobom niepełnosprawnym lub niewidomym. Teraz uczniowie zwracają uwagę na równie ważną kwestię jaką jest widoczność pieszych na drodze po zmroku – mówi.
Dyrektor dodaje, że uczniowie szkoły mają w planach przygotowanie kolejnego spotu dotyczącego wyzwań stojących przed osobami, które poruszają się w przestrzeni miejskiej na wózkach inwalidzkich.
Małgorzata Perkowska-Kiepas rzecznik oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji przypomina, że elementy odblaskowe umożliwiają kierowcy dostrzeżenie pieszego z odległości nawet 150 m. Ich brak oznacza, że ten dystans skraca się do około 20 m.