Zarzuty prokuratorskie i zwolnienia dyscyplinarne – to wynik pierwszej części audytu przeprowadzonego w Skarżysku-Kamiennej. W środę (30 października) prezydent Arkadiusz Bogucki przedstawił jego wyniki.
– Audyt wykazał problemy dotyczące gospodarki lokalowej, funkcjonowania Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Miejskiej Komunikacji Samochodowej. W efekcie pracy audytorów w Urzędzie Miasta zwolnione zostały cztery osoby na podstawie artykułu 52. Kodeksu Pracy, co oznacza zwolnienie dyscyplinarne. Dodatkowo z jedną osobą rozwiązano umowę za porozumieniem stron. Sytuacja związana z tzw. aferą mieszkaniową, która była wcześniej nagłaśniana, okazała się jedynie wierzchołkiem góry lodowej. Interwencje mieszkańców, którzy zgłaszali się z pytaniami i dokumentami dotyczącymi lokali socjalnych, ujawniły niepokojące wnioski, które skłoniły do dokładniejszej analizy tego problemu – mówił prezydent Skarżyska.
Audyt wykazał szereg problemów w zakresie zarządzania lokalami socjalnymi, komunalnymi oraz użytkowymi. To m.in. brak systematycznego i transparentnego przydzielania mieszkań oraz dowolność w wyłanianiu wykonawców remontów, które często były przeprowadzane w niskiej jakości. Niektóre lokale użytkowe przekazano w drodze wynajmu bez przetargów i przedłużano wynajem bez uchwał rady gminy. Dodatkowo, osoby, które powinny mieć zapewnione lokale socjalne, umieszczano w prywatnych hostelach wraz z wyżywieniem, za co gmina musiała płacić. Proceder ten wzbudził na tyle duże wątpliwości, że Urząd Miasta złożył dwa zawiadomienia do prokuratury. W pierwszym przypadku chodzi o fałszywe poświadczenia prawne, co miało skutkować stratami rzędu 350 tysięcy złotych. Drugie zawiadomienie dotyczy przekroczenia uprawnień przy przyznawaniu mieszkań, co naraziło gminę na stratę 150 tysięcy złotych.
Nieprawidłowości wykryto także w zakresie odpłatności za Domy Pomocy Społecznej.
– Zamiast dochodzić partycypacji w kosztach od zobowiązanych członków rodzin, Urząd Miasta ponosił ogromne koszty, wynoszące ponad 6 milionów złotych rocznie. W wielu przypadkach zaniechano ustalania kręgu osób zobowiązanych do opłat, co prowadziło do strat sięgających nawet 2 milionów złotych rocznie. Ustalono, że tylko w jednym przypadku na 145 podopiecznych, członek rodziny pokrywał pełne koszty pobytu bliskiego w DPS.
Prezydent Arkadiusz Bogucki zwrócił uwagę także na nieprawidłowości w Miejskim Centrum Sportu i Rekreacji:
– W tym przypadku także złożyłem zgłoszenie do prokuratury w sprawie możliwego zaniedbania i nadużyć ze strony poprzedniego dyrektora. Wstępne analizy wykazały, że dyrektor zawierał niekorzystne dla jednostki umowy, zaniżając pobory od kontrahentów i nieregularnie naliczając opłaty za wynajem obiektów. Obecny dyrektor natrafił również na umowy, w których najemcy nie byli obciążani kosztami mediów, co prowadziło do strat sięgających kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. Zaniedbano zabezpieczenie kąpieliska miejskiego, w czasie, gdy wszyscy ratownicy otrzymali jednocześnie urlop MCSiR zatrudnił zewnętrzną firmę.
Kolejne nieprawidłowości obejmują działania w Miejskiej Komunikacji Samochodowej. Wiceprezydent Skarżyska Konrad Wikarjusz wskazał, że w latach 2023-2024 zakupiono dla MKS jedenaście autobusów, z których każdy miał przeszło dwadzieścia lat:
– Koszt tego zakupu wyniósł 740 tysięcy złotych, a cała transakcja odbyła się bez przeprowadzenia analizy rynkowej i bez zapewnienia rękojmi. Nieprawidłowości dotyczyły także procedur zakupowych – przykładowo, jeden z autobusów został nabyty za kwotę 75 tysięcy złotych, podczas gdy bardzo podobny pojazd, znajdujący się już w zasobach MKS, został sprzedany za jedynie 25 tysięcy złotych. Zauważyliśmy także problem z zabezpieczeniem mienia, ponieważ na terenie zajezdni MKS doszło do rozkradania nieużywanych autobusów, co doprowadziło do stanu, w którym część z nich nie nadawała się nawet do remontu. Mimo trudnej sytuacji finansowej spółki, zarząd korzystał z kosztownych usług cateringowych na potrzeby regularnych spotkań biznesowych, co dodatkowo obciążało budżet. Sprawa niegospodarności w MKS oraz brak właściwego nadzoru nad majątkiem spółki skutkują wnioskami o wszczęcie śledztwa, w tym o możliwości popełnienia przestępstwa w zakresie przekroczenia uprawnień – relacjonuje Konrad Wikarjusz.
Obecne władze miasta przygotowały we współpracy z firmą konsultingową zestaw rekomendacji mających na celu poprawę gospodarności w miejskich jednostkach. Ich wdrożenie mogłoby, według ekspertów, wygenerować oszczędności w wysokości 32 milionów złotych w ciągu najbliższych trzech lat.
Audyt w Skarżysku kosztował 150 tysięcy złotych.