Media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w procesie zakupowym – wynika z raportu Publicis Groupe CEE i GWI na temat korzystania z mediów społecznościowych w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Największy odsetek ich użytkowników to pokolenie X, następnie Millenialsi – dodano.
Według kluczowych wniosków z raportu, w regionie CEE coraz więcej konsumentów sięga po media społecznościowe, aby być na bieżąco z newsami i wydarzeniami. W związku z malejącym zaufaniem do tradycyjnych mediów konsumenci poszukują nowych sposobów na zdobywanie informacji. Jak wynika z danych zaprezentowanych w raporcie, procentowy wzrost liczby użytkowników platform social mediowych, z podaniem celu ich używania, wyniósł na TikToku 30 proc. (wiadomości rodzina/przyjaciele) i 22 proc. (bycie na bieżąco z informacjami/ światem), na Instagramie odpowiednio 27 proc. i 11 proc. oraz na Snapchacie odpowiednio 5 proc. i 2 proc.
Jak podkreślono w raporcie, w CEE największy odsetek użytkowników mediów społecznościowych to pokolenie X, następnie Millenialsi. W ocenie autorów marki, które chcą dotrzeć do konsumentów dzięki mediom społecznościowym, muszą tworzyć treści skierowane zarówno do młodszych, jak i starszych grup. Jak wynika z danych zaprezentowanych w raporcie, najpopularniejszą platformą wśród osób należących do pokolenia Gen Z jest Snapchat, wśród Millenialsów Reddit, a zarówno wśród Gen X, jak i pokolenia Baby Boomers – Facebook.
Dodano, że nie sposób ignorować wpływu, jaki treści wideo mają na współczesnych konsumentów, a w regionie CEE media społecznościowe odgrywają dużą rolę w procesie zakupowym. W ocenie autorów raportu, marki chcące zaistnieć w tym obszarze powinny docierać do odbiorców na platformach zarówno z krótkimi, jak i dłuższymi formami treści, a marketerzy, którzy chcą zwrócić na siebie uwagę, powinni tworzyć treści, które inspirują docelowych odbiorców do bliższego poznania ich marek. Według informacji przekazanych w raporcie aż 86 proc. konsumentów w Europie Środkowo-Wschodniej używa platform Facebook/Messenger, aby śledzić/znajdować informacje o produktach i markach. W przypadku Instagrama jest to 50 proc. konsumentów, a TikToka – 44 proc.
– Media społecznościowe przeniknęły do każdej dziedziny życia w regionie – od tego, w jaki sposób konsumenci odkrywają produkty, po sposób, w jaki zdobywają informacje. Dane potwierdzają, że marketerzy muszą nadążać za tempem zmian, tworząc treści, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby zarówno młodszych, jak i starszych odbiorców w CEE – oceniła, cytowana w raporcie, Maria Tudor z Publicis Groupe CEE.
Raport bazuje na szeroko zakrojonych badaniach internetowych GWI, przeprowadzonych wśród użytkowników internetu w wieku 16-64 lat i analizuje trendy na siedmiu kluczowych rynkach regionu: Polsce, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Grecji, Węgrzech oraz Rumunii.