Październik 2024 był rekordowy dla komunikacji miejskiej w Starachowicach. Autobusy przewiozły 397 tys. pasażerów.
Jak przypomina prezydent Marek Materek, mieszkańcy miasta nie płacą za przejazd.
– Na bezpłatną komunikację miejską składają się w podatkach wszyscy mieszkańcy, ale widzimy pozytywne efekty tej decyzji. W czasie Święta Zmarłych z autobusów skorzystało 20 tysięcy pasażerów, więc nie było gigantycznych kroków, które corocznie paraliżowały miasto. Dodatkowo sprawdziły się nowe rozwiązania w rejonie cmentarza na Bugaju, czyli budowa nowego ronda, łączącego ul. Radomską z północno-zachodnią obwodnicą miasta oraz parkingu – podkreśla prezydent.
Darmowe przejazdy komunikacją miejską zaczęły obowiązywać w Starachowicach w kwietniu 2022 roku. Jak zapewnia prezydent Materek, nie wpłynęło to na kwestie modernizacji i wymiany starego taboru.
– Rocznie cały koszt utrzymania naszej komunikacji wynosi 19,5 mln zł. Wpływy z biletów mogłyby wynosić 2 mln zł i o tyle więcej budżet miasta dodatkowo dokłada do jej utrzymania – tłumaczy.
Łączny koszt inwestycji związanych z rozwojem komunikacji publicznej w Starachowicach, które realizowane są od kilku lat wyniósł ponad 45 mln zł, z czego większość to środki pozyskane z zewnątrz. W tym jest 26 mln zł, które wydano na kupno nowych autobusów MAN. Inne, to choćby stacja tankowania CNG za prawie 3 mln zł, rozbudowa warsztatu na bazie MZK, w ramach którego powstała myjnia, wyposażono stację obsługi autobusów, czy wymieniono infrastrukturę sieciową, co kosztowało ok. 13 mln zł.
Kolejną inwestycją było Centrum Zarządzania Dyspozytorskiego, gdzie za 3,5 mln zł zamontowano monitoring, system lokalizacji autobusów, system liczenia pasażerów, system dystrybucji i lokalizacji biletów oraz elektroniczne tablice informacyjne.