Wojewoda świętokrzyski Józef Bryk wydał decyzję o zezwoleniu na budowę drogi ekspresowej S74 Przełom/Mniów – Kielce Węzeł Zachód. Oznacza to, że niebawem rozpoczną się roboty budowlane. Kiedy kierowcy pojadą nową trasą?
Wojewoda Józef Bryk mówi, że inwestycja zapewni przede wszystkim poprawę infrastruktury drogowej w regionie, a także zwiększy bezpieczeństwo.
– Dzięki tej drodze pominiemy odcinki uciążliwe dla ruchu drogowego, miedzy innymi Mniów, Miedziana Góra, Kostomłoty i Ćmińsk – mówi Józef Bryk.
Ekspresowo w 2026 roku
Piotr Krampikowski, dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA mówi, że wydanie decyzji ZRiD umożliwia uruchomienie dalszej procedury. Teraz zostaną przeprowadzone wyceny oraz wykupy nieruchomości pod budowę drogi.
– Odcinek Przełom/Mniów – Kielce Węzeł Zachód jest kolejną po obwodnicy Opatowa inwestycją w ciągu drogi S74 w województwie świętokrzyskim, która będzie na etapie robót budowlanych. W ramach inwestycji powstanie 16,5 km drogi dwupasmowej, która będzie prowadzić w większości nowym śladem. Jedynie na około półkilometrowym odcinku będzie przebiegać starym śladem w miejscowości Przełom – informuje Piotr Krampikowski.
W ciągu 30 dni GDDKiA ma przekazać plac budowy wykonawcy. To oznacza, że prace rozpoczną się jeszcze w tym roku, w połowie grudnia. Termin ich zakończenia zaplanowany jest na połowę 2026 roku. Wartość inwestycji to ponad pół miliarda złotych.
Sześć odcinków S74 w Świętokrzyskiem
Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA informuje, że aktualnie trwa realizacja sześciu odcinków S74 w województwie świętokrzyskim o łącznej długości ok. 104 km. Wszystkie powstają w systemie projektuj i buduj.
– Najbardziej zaawansowana jest obwodnica Opatowa, która jest odcinkiem zarówno drogi krajowej nr 9, jak i trasy ekspresowej S74. Ten odcinek zostanie zakończony w 2025 roku. W tym roku złożyliśmy także wnioski o wydanie ZRiD dla trzech kolejnych odcinków – mówi.
To odcinek przez Kielce, fragment od Łagowa do Opatowa oraz odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego i łódzkiego do Mniowa. Rzeczniczka informuje, że te decyzje spodziewane są w 2025 roku, co oznaczałoby również możliwość rozpoczęcia prac budowlanych na wszystkich tych odcinkach.
W tym roku przedstawiciele GDDKiA podpisali umowę na najdłuższy i najdroższy odcinek od Cedzyny do Łagowa. Ma on ponad 30 km, a jego wartość przekracza 1 mld zł – to najdroższa w historii województwa świętokrzyskiego inwestycja drogowa. Złożenie wniosku o wydanie ZRiD dla tego odcinka planowane jest w pierwszym kwartale 2025 roku. GDDKiA przewiduje, że uzyskanie tej decyzji mogłoby nastąpić jeszcze w 2025 roku, co pozwoliłoby na rozpoczęcie robót budowlanych.
– To oznaczałoby, że w 2028 roku pojedziemy nieprzerwanym ciągiem drogi ekspresowej S74 od granicy województwa świętokrzyskiego i łódzkiego do Opatowa, czyli ciągiem o długości 110 km, ponieważ jeden odcinek tej drogi już istnieje między Kielcami a Cedzyną. Aktualnie rzeszowski oddział GDDKiA prowadzi wspólne prace przygotowawcze dla odcinka drogi ekspresowej S74 od Opatowa do Niska. To odcinek o długości 70 km, który czeka na decyzję środowiskową – mówi Małgorzata Pawelec-Buras.
Rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA dodaje, że do czasu wydania decyzji ZRiD przez wojewodę świętokrzyskiego oszacowywanie terminu zakończenia inwestycji drogowych jest trudne. Dopiero wydanie takiej decyzji pozwala precyzyjnie określić czas zakończenia prac, bo to wynika już z kontraktów z wykonawcami.
Łączna wartość realizowanych obecnie kontraktów w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim to prawie 5 mld zł.
DROGA EKSPRESOWA S74 PRZEŁOM/ MNIÓW – KIELCE (WĘZEŁ KIELCE ZACHÓD)
W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 16,4 km przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.
Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) oraz Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) oraz 15 obiektów mostowych (11 w ciągu ekspresowej trasy i czterech nad S74). Zaprojektowano m.in. 10 wiaduktów drogowych i pięć mostów. W rejonie Lasu Węgrzynowskiego wybudowane zostanie przejście dla zwierząt dużych typu zielony most. Ponadto przewidziano 14 przejść dla zwierząt małych i średnich oraz 56 przepustów. Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska m.in. ekrany akustyczne (ok. 7,5 km), drogi dojazdowe komunikujące tereny przyległe (ok. 26 km) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom.