Kierowców jadących drogami krajowymi nr 9 i 74 czekają zmiany w organizacji ruchu. Powodem jest trwająca budowa obwodnicy Opatowa.
Prawdopodobnie już w najbliższy weekend (30 listopada – 1 grudnia) będzie można korzystać z nowego ronda na drodze krajowej nr 9 w Okalinie. – Obecnie w tym miejscu obowiązuje ruch wahadłowy – mówi Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rondo w Okalinie docelowo zapewni włączenie odcinka trasy ekspresowej S74 budowanej w ramach obwodnicy Opatowa do istniejącej drogi krajowej nr 9. Jeśli pogoda pozwoli na wykonanie wszystkich robót z ronda korzystać będziemy od piątku (29 listopada) – dodaje.
Jeszcze w tym roku kierowcom mają zostać udostępnione ronda w Adamowie i Zochcinku, gdzie ruch także odbywa się wahadłowo.
– Od poniedziałku (2 grudnia) ruch naprzemienny zostanie natomiast wprowadzony na trasie krajowej nr 74 w Jałowęsach. Będzie sterowany sygnalizacją świetlną. Taka organizacja ruchu umożliwi kontynuację prac przy budowie wiaduktu w ciągu istniejącej trasy krajowej nr 74 nad budowaną drogą ekspresową S74 – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
Prace na budowie obwodnicy Opatowa są już mocno zaawansowane. Rzecznik kieleckiego oddziału GDDKiA wylicza, że obwodnica Opatowa jest gotowa w 80 procentach, a tzw. łącznik północny w prawie 90 procent. Budowa 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa wraz z łącznikiem kosztowała będzie ponad 461 mln zł. Pojedziemy nią w przyszłym roku.
Obwodnica Opatowa
Ok. 12-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 13 mostów, wiaduktów, estakad, a także kładka dla pieszych oraz 6 dużych przepustów ekologicznych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł.
Z obu odcinków kierowcy będą mogli korzystać w 2025 roku.