15 grudnia wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągi ponownie połączą Skarżysko-Kamienną z Sandomierzem.
To oznacza koniec prac przy modernizacji linii kolejowej nr 25 na tym odcinku, poinformował Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
– Dzięki inwestycji PLK SA współfinansowanej przez Unię Europejską przyspieszyliśmy pociągi, ułatwiliśmy dostęp do kolei i zwiększyliśmy bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Również 15 grudnia podróżni skorzystają z nowych przystanków w Podchojnach i Piekoszowie. To kolejne nowe przystanki wybudowane przez PLK SA w województwie świętokrzyskim. Od czerwca podróżni wsiadają do pociągów z peronów w Nidzie i Stawianach Pińczowskich. Równolegle modernizujemy przystanki w Ludyni, Brzezinach i Szczukowskich Górkach. W sumie w tym roku wydatkowaliśmy w ramach „programu przystankowego” przeszło 14 mln zł – wyjaśnia Piotr Hamarnik.
Wygodniej do pociągów wsiadają również mieszkańcy Skarżyska-Kamiennej, którzy korzystają z połączeń w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. W marcu zakończyła się modernizacja peronu numer 1a, który został powiększony i podwyższony. Dzięki ścieżkom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze bez przeszkód korzystają z niego wszyscy podróżni.
Piotr Hamarnik zwraca uwagę, że ważnym elementem rozwoju kolei w regionie jest modernizacja linii kolejowej nr 8.
– W listopadzie rozpoczęły się pierwsze prace przy przebudowie odcinka Kozłów – Sędziszów. W październiku ogłosiliśmy przetarg na modernizację innego fragmentu tej linii, odcinka Skarżysko-Kamienna – Tumlin. W ramach inwestycji wymienimy tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki zwiększeniu prędkości pociągów skrócą się podróże na najważniejszym szlaku kolejowym w województwie – zaznacza.
Inwestycje o szacunkowej wartości przeszło miliarda zł netto finansowane są z budżetu państwa i zrealizowane zostaną do 2028 roku.
Istotny wpływ na jakość podróży pociągiem na terenie województwa świętokrzyskiego mają również mniejsze zadania. Wymieniono fragmenty torów we Włoszczowicach, Busku-Zdroju i Szarbkowie. Dzięki oczyszczeniu i regulacji torów zwiększyła się prędkość pociągów na 5-kilometrowym odcinku linii kolejowej z Kielc do Buska-Zdroju.
Z kolei w ramach inwestycji finansowanej z „Krajowego Planu Odbudowy” wymienione zostały tory i część rozjazdów na stacji kolejowej Kielce Herbskie. Dzięki temu poprawimy możliwości kolei na linii w kierunku Częstochowy. W sumie w 2024 roku na realizację mniejszych zadań przeznaczono ponad 17 mln zł.