Ponad 4 km będzie miał budowany obecnie drugi odcinek obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Trasa będzie prowadzić nowym śladem i będzie przedłużeniem wykonanego wcześniej pierwszego etapu tej inwestycji, czyli fragmentu drogi krajowej nr 73. Powstanie dwujezdniowa trasa ruchu przyspieszonego, która od wschodu ominie obie miejscowości.
Jak przypomina Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, pierwsze prace budowlane w ramach tej inwestycji rozpoczęły się w lipcu tego roku. Jak dodaje, wykonawca przeprowadził już wiele prac, w tym między innymi w 90 proc. przebudował sieci wodociągowe, elektryczne, a także gazowe.
– Wykonane zostały drogi technologiczne w śladzie przyszłych dróg dojazdowych do budowanego odcinka, które pozwalają na sprawne prowadzenie budowy oraz przemieszczanie sprzętu wykorzystywanego w jej trakcie. Obecnie prowadzone są roboty mostowe związane z posadowieniem elementów infrastruktury nowo budowanej drogi – wyjaśnia.
Małgorzata Pawelec-Buras zaznacza, że w trakcie realizacji tego zadania, zbudowane zostaną także inne obiekty towarzyszące.
– W ramach inwestycji powstają bardzo ciekawe dwie estakady, budowane metodą nawisową. Wybudowana zostanie między innymi najdłuższa w województwie świętokrzyskim estakada nad Czarną Nidą z funkcją przejścia dla zwierząt, o długości 500 m. Druga licząca ok. 350 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt, powstanie nad rzeką Morawką. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów, z funkcją przejścia dla zwierząt oraz wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych – wylicza.
Na łączeniach budowanego odcinka z obecną drogą nr 73 powstaną ronda. Całkowita długość obwodnicy wyniesie ponad 8 km, a jej powstanie przyczyni się do rozładowania obciążonego ruchem odcinka drogi krajowej nr 73, komunikującej Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów.
Koszt tej inwestycji wyniesie ponad 200 mln zł, a wszystkie prace powinny być ukończone w drugiej połowie 2026 roku.