„Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2024” – były w tym roku najczęściej wpisywanym przez internautów hasłem w wyszukiwarce Google. Eksperci zalecają, by do wyników raportu „Rok w wyszukiwarce” podejść z dystansem, choć podkreślają, że można w nich odnaleźć dobre tendencje.
Google Polska opublikowało coroczny raport, w którym prezentuje czego najczęściej poszukiwali internauci. Najpopularniejsze były „mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2024”. Na drugim miejscu znalazły się „wybory USA”, a na trzecim „Budda”. Internauci wpisywali także „TV Republika”, „wybory samorządowe” i „wyniki wyborów do Parlamentu Europejskiego”. Jeśli chodzi o konkretne postaci, najczęściej szukano informacji o polskim youtuberze Buddzie, pięściarce Julii Szeremecie i prezydencie USA Donaldzie Trumpie. Internauci chcieli też wiedzieć m.in. „Czy będzie wojna?”, „Ile zarabia radny gminy?” oraz „Co znaczy CPK?”.
Sebastian Czechanowski, ekspert SEO z Agencji TakWysoko.pl mówi, że hasła wpisywane w wyszukiwarkę odzwierciedlają to, czym żyły media w ostatnim roku.
– Widzimy dwa przeważające trendy: sportowy i polityczny. W mojej ocenie mówi nam to o tym, że Google jest trochę takim pudłem rezonansowym wobec tego, co dzieje się w pozostałych mediach. To, co jest „gorące” w telewizji i radiu ma swoje odzwierciedlenie w wyszukiwarce – wyjaśnia.
Ekspert dodaje, że w ten sposób często chcemy doprecyzować informacje, które nas zwyczajnie zaciekawiły, ale wyszukiwarka staje się też naszym partnerem w codziennym życiu – to w niej szukamy wiedzy o otaczającym nas świecie. Podobne spostrzeżenia ma profesor Janina Kowalik, socjolog. Choć przyznaje, że nie ma zaufania do tego typu statystyk, to stwierdza, że raport trzeba powiązać ze współczesnym sposobem pozyskiwania informacji.
– Jeśli się temu przyjrzymy z odpowiednim dystansem, to widzimy, że na tle innych nacji jesteśmy bardziej obywatelscy. W wyszukiwaniach pojawiały się falami zapytania, które świadczą o tym, że ludzie chcieli zgłębić problem, który ma ważny charakter społeczny czy polityczny – ocenia.
Google udostępniło również listę najczęściej wyszukiwanych wydarzeń i ludzi na świecie. Na pierwsze miejsce wysuwają się wybory w USA i Donald Trump.