Prawie jedna piąta Polaków ocenia swoją wiedzę o bezpieczeństwie danych osobowych jako niską lub bardzo niską, a ponad połowa jako średnią – wynika z badania IMAS International dla serwisu ChronPESEL.pl. Okazuje się też, że mniej niż połowa badanych korzysta z oprogramowania antywirusowego.
Autorzy badania dodali, że osoby o średnim poziomie wiedzy w temacie bezpieczeństwa danych osobowych najczęściej robią codziennie zakupy online (54 proc.). Ta grupa najczęściej korzysta też z mediów społecznościowych, w tym z Facebooka (54 proc.), YouTube (52 proc.), Instagrama i X (po 50 proc.) oraz TikToka (46 proc.).
Cytowany w badaniu Bartłomiej Drozd ekspert serwisu ChronPESEL.pl, który zlecił przeprowadzenie badania ostrzega, że „cyberprzestępcy najczęściej polują na swoje ofiary w mediach społecznościowych”.
– Publikują w najpopularniejszych serwisach i wyszukiwarkach fałszywe reklamy, przede wszystkim atrakcyjnych produktów oraz usług o niskich cenach, których celem jest przyciągnięcie uwagi użytkowników – wyjaśnił. Zwrócił uwagę, że w efekcie takowej reklamy hakerzy mogą zdobyć komplet danych osobowych bądź przejąć zdalną kontrolę nad komputerem użytkownika.
Wśród bezpiecznych praktyk jakie stosują respondenci najczęściej wymieniano, że unikają oni otwierania podejrzanych linków i załączników (83 proc. wskazań). Badani deklarują również, że wylogowują się z kont (56 proc.), nie przekazują danych osobowych w internecie (55 proc.) oraz że stosują tzw. silne hasła (54 proc.).
Serwis ChronPESEL.pl zwraca jednak uwagę, że takie osoby „popełniają inne rażące zaniedbania”.
Niecała połowa badanych (47 proc.) korzysta z aktualnego oprogramowania antywirusowego, a podobny odsetek (44 proc.) sprawdza, czy strony internetowe mają bezpieczny adres (np. zaczynający się od „https”). Zwrócono jednak uwagę, że tylko co dziesiąty badanych (11 proc.) korzysta z zaawansowanych zabezpieczeń do bezpiecznego łączenia się z internetem, takich jak VPN.
– To paradoksalne, że osoby deklarujące ostrożność w sieci często zaniedbują podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa – podkreślił Bartłomiej Drozd.
Wyniki badania pokazują też, że 18 proc. respondentów regularnie zdobywa nowe umiejętności w tematyce cyberbezpieczeństwa, a niecała połowa (43 proc.) aktywnie poszukuje informacji na ten temat od czasu do czasu, 32 proc. przypadkowo, a 7 proc. sporadycznie. „Pocieszający może być fakt, że najczęstszym źródłem informacji na temat cyberbezpieczeństwa są oficjalne komunikaty publikowane przez zaufane instytucje” – poinformował serwis. W dalszej kolejności badani deklarowali, że swoją wiedzę czerpią z mediów społecznościowych (47 proc.), blogów i stron specjalistycznych (42 proc.), internetowych grup (26 proc.), książek (13 proc.), szkoleń internetowych (12 proc.) i raportów branżowych (11 proc.) Z kolei 10 proc. badanych uczestniczy w webinarach i konferencjach w tej tematyce.
Badanie przeprowadzono na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl w październiku 2024 roku metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1500 dorosłych Polaków przez IMAS International.