Będą dodatkowe pieniądze dla samorządów w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ten rok udało się pozyskać jeszcze 20 mln złotych dla województwa świętokrzyskiego, co pozwoli na uruchomienie nie tylko tych linii autobusowych, do których już przyzwyczaili się mieszkańcy regionu, lecz także kolejnych likwidujących tzw. białe plamy komunikacyjne.
Wojewoda Józef Bryk informuje, że pod koniec roku rozdysponowane były fundusze w programie przyznane na 2025 rok, jednak pieniędzy nie wystarczyło dla wszystkich zainteresowanych samorządów.
– Złożyliśmy wniosek o przyznanie dodatkowych środków, gdy tylko pojawiła się taka możliwość i natychmiast zakwalifikowaliśmy się do dofinansowania. Podpiszemy łącznie 10 umów. Zaspokoi to potrzeby, które były ogromne, niemal w stu procentach. Zlikwidujemy wykluczenia komunikacyjne, a mieszkańcy będą mogli dojechać do stolicy województwa, do centrum, ale też do swoich lokalnych obiektów użyteczności publicznej – mówi.
Robert Wzorek, dyrektor Wydziału Infrastruktury i Rozwoju w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach informuje, że dodatkowe fundusze będą przedmiotem umów z powiatami oraz związkami tworzonymi przez samorządy.
– Ta dodatkowa kwota prawie 20 mln zł pozwoli uruchomić 129 linii autobusowych, co doprowadzi do tego, że łącznie w województwie będzie ich 556. To znacząca liczba, biorąc pod uwagę, że w 2019 roku, kiedy rozpoczynał się program, linii było tylko 41 – przybliża.
W sumie na 2025 rok Świętokrzyskie dysponuje kwotą 62 mln zł – większą niż w roku ubiegłym, kiedy na dofinansowanie kursów autobusowych przeznaczono 53 mln zł.
– Uspokaja nas informacja o dofinansowaniu, bo podpisaliśmy umowy na uruchomienie 11 linii, ryzykując fundusze województwa świętokrzyskiego – mówi Andrzej Pruś, członek zarządu województwa świętokrzyskiego. Dodaje, że popularność linii użyteczności publicznej jest różna.
– Są takie, gdzie obłożenie sięga 30 procent, ale i takie, jak Busko-Zdrój-Sandomierz, gdzie w weekendy przekracza 90 procent. Połączenia międzypowiatowe, które realizuje samorząd województwa rzeczywiście się sprawdzają, bo często ludzie korzystają z nich na co dzień, dojeżdżając do pracy, czy do lekarza – mówi.
Radości z dofinansowania nie kryje Tomasz Staniek, starosta opatowski, który mówi, że pozwoli ono kontynuować działalność Powiatowego Zakładu Transportu w Opatowie, które zaspakaja komunikacyjne potrzeby mieszkańców, organizując przewozy pasażerskie wykraczające również poza teren powiatu. Sztandarowa linią dowozi mieszkańców do Świętokrzyskiego Centrum Onkologii w Kielcach.
– Autobus 2 razy dziennie jedzie z najdalszego zakątka w powiecie opatowskim, z gminy Tarłów do centrum onkologii, dowożąc pacjentów do szpitala już na godzinę 7:20. Później o godzinie 14:20 ci sami pacjenci wracają do swoich domów – przybliża.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych od nowego roku działa w zmienionej formule, co pozwala na to, by umowy z samorządowcami były wieloletnie – wybrane linie mają gwarancję dopłat rządowych nawet na dziewięć lat.