Budowa trasy ekspresowej S74 pomiędzy Kielcami i Mniowem nabiera tempa. Drogowcy wprowadzają objazdy. To konieczne, ponieważ ma rozpocząć się budowa wiaduktów koło miejscowości Mniów i Bugaj.
Mimo zimy wykonawca odcinka trasy S74 Mniów – Kielce prowadzi prace, na które pozwalają warunki pogodowe. Od przekazania placu budowy w grudniu ubiegłego roku prowadzone są między innymi wycinki drzew, roboty ziemne i prace przy drogach technologicznych.
– Pierwsze roboty mostowe na budowie odcinka drogi ekspresowej S74 Mniów – Kielce już się rozpoczęły. Z uwagi na budowę wiaduktów na skrzyżowaniach ekspresowej trasy z drogami lokalnymi konieczne będą zmiany organizacji ruchu – informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W połowie przyszłego tygodnia planowane jest zamknięcie fragmentu drogi wojewódzkiej nr 748 Strawczyn – Miedziana Góra, co będzie spowodowane rozpoczynającą się budową wiaduktu w ciągu tej trasy. Obiekt nad drogą ekspresową S74 będzie częścią zaprojektowanego węzła Bugaj. Prace w obrębie węzła przewidziane są do 2026 roku.
Małgorzata Pawelec-Buras dodaje, że w związku z budową wiaduktu nad przyszłą trasą ekspresową S74 w ciągu drogi powiatowej Mniów – Piaski (DP1393T) zamknięte zostało natomiast skrzyżowanie dróg powiatowej i gminnej w Węgrzynowie.
– Objazd wyznaczono drogą krajową nr 74 przez Mniów i Raszówkę do Bobrzy. Następnie objazd przebiega drogami powiatowymi przez miejscowości Przyjmo, Pępice, Cierchy i Piaski. Taka organizacja ruchu obowiązywać będzie do zakończenia budowy konstrukcji obiektu, do 2026 roku – mówi Małgorzata Pawelec-Buras.
Budowa S74 – objazdy
W związku z budową odcinka drogi ekspresowej S74 Mniów – Kielce konieczna będzie zmiana organizacji ruchu. Objazd dla ruchu tranzytowego, czyli dla pojazdów ważących powyżej 6 ton, prowadził będzie od Miedzianej Góry drogą krajową nr 74 do węzła Kielce Zachód, a następnie trasą ekspresową S7 do węzła Kielce Jaworznia, a także drogami wojewódzkimi nr 761 do Piekoszowa i nr 786 do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 748.
Objazd dla ruchu lokalnego, czyli dla pojazdów o masie całkowitej do sześciu ton, wiedzie od skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 748 z trasą krajową nr 74 w Miedzianej Górze do Bobrzy, a następnie drogą powiatową do miejscowości Bugaj.
Wprowadzenie zmian organizacji ruchu zaplanowano w środę (22 stycznia 2025 roku), ale GDDKiA zaznacza, że termin może ulec zmianie ze względu na warunki pogodowe.
Ponad 16 km długości
Trasa ekspresowa S74 Mniów – Kielce będzie miała ok. 16,4 km długości. Przebiegać będzie przez gminy Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem drogi krajowej nr 74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym połączy się z trasą S7 na węźle Kielce Zachód, który został wybudowany w ramach ekspresowej obwodnicy Kielc.
Na trasie S74 Kielce – Mniów wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) oraz Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748). Ponadto wybudowanych zostanie 15 obiektów mostowych (11 w ciągu ekspresowej trasy i 4 nad S74), ekrany akustyczne (ok. 7,5 km), lokalne drogi dojazdowe (ok. 26 km) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych koło miejscowości Przełom.
Budowa ponad 16-kilometrowego odcinka trasy S74 Kielce – Mniów będzie kosztowała 537 mln 700 tys. zł. Prace mają zakończyć się w drugiej połowie 2026 roku.