Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka S74 Cedzyna – Łagów. To najdłuższy z sześciu realizowanych obecnie odcinków trasy ekspresowej, która połączy województwa świętokrzyskie, łódzkie i podkarpackie.
GDDKiA poinformowała dzisiaj, że wniosek został złożony do wojewody świętokrzyskiego. – Dotyczy 30-kilometrowego odcinka, który ma połączyć fragment S74 Kielce – Cedzyna z realizowanym odcinkiem Łagów – Opatów – informuje Kamil Nowakowski, naczelnik Wydziału Dróg i Sieci Drogowej w kieleckim oddziale GDDKiA. – Inwestycja realizowana jest od marca 2024 roku w systemie projektuj i buduj. Uzyskanie decyzji ZRID pozwoli na rozpoczęcie robót budowalnych, a także na uruchomienie procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę – dodaje.
Odcinek za ponad miliard złotych
„Ekspresówka” między Cedzyną i Łagowem ma przebiegać głównie po nowym śladzie, na północ od istniejącej drogi krajowej nr 74 będąc jednocześnie obwodnicą Łagowa. W ramach inwestycji wybudowane zostaną cztery węzły drogowe (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwód utrzymania drogi w Woli Jachowej oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Górnie. W sumie wybudowanych zostanie 16 wiaduktów w ciągu i nad S74 oraz 13 mostów w ciągu trasy ekspresowej i innych dróg publicznych. Powstać mają także przejścia dla zwierząt oraz drogi dojazdowe, które połączą tereny przylegające do trasy szybkiego ruchu.
– Inwestycja realizowana jest od marca 2024 roku w systemie projektuj i buduj. Uzyskanie decyzji ZRID pozwoli na rozpoczęcie robót budowalnych, a także na uruchomienie procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Odcinek S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa ma mieć ok. 30 km długości. Będzie najdroższą inwestycją drogową w historii województwa świętokrzyskiego – ma kosztować 1,1 mld zł. Nowym odcinkiem S74 kierowcy mają pojechać w pierwszej połowie 2028 roku.
S74 w województwie świętokrzyskim
Aktualnie w województwie świętokrzyskim trwa realizacja sześciu odcinków trasy S74 o łącznej długości 104 km. Na dwóch odcinkach trwają roboty budowlane, dla czterech GDDKiA złożyła wnioski o decyzję ZRID. Ekspresowa trasa S74 połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie między węzłami autostrad A1 i A2 oraz realizowaną trasą S19 Via Carpatia.
Najbardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łącznika północnego do obwodnicy. Roboty budowlane na tych odcinkach rozpoczęły się w 2023 roku, a zakończą się już za kilka miesięcy.
W grudniu 2024 roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, rozpoczęły się roboty na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które potrwają do 2026 roku.
Dla trzech odcinków S74 – od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km), od Łagowa do Opatowa (18,3 km) i przejścia przez Kielce (5 km) – opracowano dokumentację projektową, co pozwoliło w 2024 roku złożyć wnioski o wydanie decyzji ZRID. Trwa natomiast rozpatrywanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla ok. 70-kilometrowego odcinka S74 Opatów – Nisko.