86 proc. Polaków korzysta z serwisów streamingowych jako formy subskrypcji – wynika z raportu „Doświadczenia e-commerce”. Dodano, że z usług dostaw produktów najczęściej (74 proc.) korzystają seniorzy.
38 proc. badanych deklaruje, że posiada jeden lub dwa pakiety subskrypcyjne, a 23 proc. Polaków korzysta z wielu usług subskrypcyjnych. Wśród osób, które nie korzystają z takich rozwiązań – 8 proc. rozważa wykupienie ich w przyszłości, a 24 proc. uważa je za niepotrzebne. Jedynie 6 proc. badanych przyznaje, że posiadało kiedyś subskrypcje, ale z nich zrezygnowało.
Według raportu usługi dostawy produktów najczęściej (74 proc.) wybierają seniorzy. Z aplikacji do zamawiania jedzenia chętniej korzystają osoby w wieku 40-49 lat – 21 proc. badanych. W przypadku usług przejazdów najchętniej wybierają je trzydziestolatkowie – 15 proc. ankietowanych.
Z badania wynika, że niemal 40 proc. badanych za korzyści z usług subskrypcyjnych uznaje stałą, przewidywalną opłatę, 36 proc. docenia zniżki i promocje, a 35 proc. wskazuje na lepszą cenę za subskrypcje.
Jak podano, badani doceniają także brak długoterminowego zobowiązania i możliwość rezygnacji w dowolnym momencie (34 proc.), automatyczny pobór opłaty (23 proc.), brak konieczności podejmowania ciągłych decyzji zakupowych (22 proc.) oraz automatyczny dostęp do nowych treści (22 proc.). Dla 17 proc. ankietowanych subskrypcje są lepszym wyborem również ze względu na brak konieczności pamiętania o regularnym nabywaniu produktów oraz obaw o ich niedostępność.
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.