459 fotoradarów systemu CANARD zarejestrowało w 2024 roku 719 158 przekroczeń dozwolonej prędkości – przekazał Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Największą liczbę wykroczeń odnotowały fotoradary w podlubelskim Świdniku.
Fotoradar z największą liczbą naruszeń znajduje się w Świdniku (woj. lubelskie), zarejestrował 21 044 naruszeń. Cztery fotoradary z kolejną największą liczbą naruszeń znajdują się w woj. śląskim: w Rudzie Śląskiej – 10 770 naruszeń, Wanatach – 10 284, Bieruniu – 10 028 i Gliwicach – 9 531.
Natomiast 65 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały w 2024 r. 371 074 przekroczenia dozwolonej prędkości. OPP z największą liczbą wykroczeń jest dolnośląski odcinek A4 pomiędzy Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi. W 2024 r. urządzenie zarejestrowało 80 211 naruszeń.
Z kolei w Katowicach na odcinku ul. Nikodema i Józefa Renców było to 29 890 przekroczeń, a w warszawskim odcinku S2 w tunelu – 21 662. Kolejne odcinki z największą liczbą wykroczeń znajdowały się w Wyszkowie – 20 717 oraz Mikołowie – 17 629.
Ze statystyk Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym wynika również, że odcinkowy pomiar prędkości w Radlinie, na drodze krajowej nr 74, od kilku lat rejestruje coraz mniej wykroczeń. W ubiegłym roku było to 1 736 przypadków, w 2023 roku 1 828, a w 2021 roku prawie 4,5 tys.

47 systemów RedLight, czyli monitorujących wjazd pojazdów na czerwonym świetle, działających na skrzyżowaniu zarejestrowało w 2024 roku 60 509 takich wykroczeń. Najwięcej w Łodzi (ul. A. Puszkina, ul. Rokicińska) – 6 833 i (ul. Obywatelska, Al. Jana Pawła II) – 3 229, w Krakowie (Aleja Pokoju, ul. Nowohucka) – 5 041 i (ul. Księdza Józefa Tischnera, ul. Jana Brożka, ul. Zakopiańska, ul. Wadowicka) – 3 641 oraz w Jeleniej Górze (Al, Jana Pawła II, ul. Grunwaldzka) – 2 641.
System Red Light ustawiony w Kielcach na skrzyżowaniu ul. Źródłowej, al. Solidarności i al. IX Wieków Kielc, który został uruchomiony na początku grudnia, zanotował do końca minionego roku 243 przypadki wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle.
Systemy RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych najwięcej naruszeń zarejestrowały w Warszawie na ul. Cyrulików – 4 995, we Wrocławiu na ulicy Średzkiej – 4 489 i ulicy Szczecińskiej – 2 206. W łódzkim Radomsku na ul. Piłsudskiego, gdzie taki system działa od lipca 2024 roku, urządzenie zanotowało 587 wykroczeń.

– Obecnie CANARD realizuje projekt rozbudowy systemu fotoradarowego, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. Zakłada on montaż 70 nowych fotoradarów, 43 systemów odcinkowego pomiaru prędkości, 10 systemów rejestrujących wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowanie oraz 5 systemów rejestrujących wjazd na czerwonym świetle na przejeździe kolejowo-drogowym – przekazał Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Planowany termin realizacji projektu to połowa 2026 roku. Pierwsze nowe systemy OPP zostaną jednak zamontowane już w połowie 2025 roku. Jak informowaliśmy – także w województwie świętokrzyskim.