Rząd przyjął wniosek ws. udziału po raz kolejny polskich żołnierzy w misji NATO patrolowania przez lotnictwo sojuszniczych państw przestrzeni powietrznej Litwy Łotwy i Estonii. Przyjęty został też projekt ws udziału Agencji Mienia Wojskowego w sprzedaży lub nieodpłatnym przekazywaniu sprzętu wojskowego.
„To jest o tyle ważne, że Sojusz pokazuje swoją solidarność. To nie jest tylko przygotowanie się na czas kryzysu, uruchomienia określonych artykułów, gdy zagrożone jest bezpośrednio bezpieczeństwo któregoś z członków NATO, ale to są też misje gwarantujące to bezpieczeństwo” – powiedział Kosiniak-Kamysz.
Dodał, że misja ta jest jednym z argumentów, dla których Polska nie deklaruje wysyłania żołnierzy na Ukrainę. „My będziemy wzmacniać wschodnią flankę NATO, ona dzisiaj potrzebuje naszego wsparcia i to realizujemy” – podkreślił szef MON.
Zaznaczył, że kolejny udział w misji Baltic Air Policing został uzgodniony z prezydentem Andrzejem Dudą, ponieważ zgodnie z przepisami o użyciu Polskiego Kontyngentu Wojskowego poza granicami państwa decyduje prezydent – zwierzchnik Sił Zbrojnych – na wniosek Rady Ministrów.
Ponadto rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, zgodnie z którym szef MON na podstawie uchwały rządu, będzie mógł – za pośrednictwem AMW – przekazywać nieodpłatnie lub sprzedać siłom zbrojnym innych państw wskazane w tej uchwale sprzęt wojskowy, amunicję oraz materiały podwójnego zastosowania (tj. zastosowania zarówno wojskowego, jak i cywilnego).
„Wierzę, że ta zmiana w ustawie o Agencji Mienia Wojskowego ułatwi proces czy to sprzedaży, czy przekazywania sprzętu, który nie jest już używany przez polską armię i może być udostępniony” – powiedział Kosiniak-Kamysz.
Obecnie szef MON nie może skorzystać z pośrednictwa AMW, co – jak wskazano w uzasadnieniu projektu – wiąże się z koniecznością wykonywania przez Siły Zbrojne dodatkowych zadań, które nie należą do ich podstawowych obowiązków; nowelizacja przepisów ma spowodować odciążenie wojska przez Agencję.
Ponadto projektowana nowelizacja wskazuje, że dla realizacji zadań związanych z promocją wojska, takich jak np. pokazy lotnicze Air Show, AMW „będzie mogła zawierać porozumienia w szczególności z jednostkami samorządu terytorialnego, administracją rządową, organizacjami pozarządowymi, uczelniami i instytutami badawczymi oraz przedsiębiorcami”.