W 2024 roku do Polski przyjechało prawie milion używanych samochodów z zagranicy. To o ponad 20 proc. więcej niż w 2023 roku. Wciąż najwięcej używanych aut sprowadzamy z Niemiec.
W województwie świętokrzyskim w minionym roku import samochodów „z drugiej ręki” również wzrósł. Z ponad 32 tys. w 2023 roku do ponad 36 tys. w roku ubiegłym.
Anna Jasnosz, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Kielcach mówi, że mimo, iż od 2022 roku obserwuje się nieznaczną tendencję wzrostową, były lata, kiedy sprowadzano ich dużo więcej.
– Porównując lata 2014-2024 najwięcej używanych pojazdów zostało sprowadzonych do województwa świętokrzyskiego w 2016 roku, ponad 52 tys. samochodów – informuje Anna Jasnosz.
Anna Jasnosz dodaje, że najpopularniejszymi markami samochodów są Opel, Ford, Audi i Volkswagen.
Wysokość opłaty, czyli podatku akcyzowego za sprowadzenie pojazdu, zależy od jego wartości auta i pojemności silnika. Niższe stawki są w przypadku aut hybrydowych i elektrycznych. Podatek 3,1 proc. wartości samochodu dotyczy pojazdów o pojemności silnika do 2000 cm sześć., a 18,6 proc. wartości auta dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2000 cm sześć. Korzystniejsza sytuacja jest w przypadku aut hybrydowych i elektrycznych. Ustawodawca obniżył bowiem stawki podatku akcyzowego o połowę. W przypadku hybryd z silnikiem do 2000 cm sześć. akcyza wynosi 1,55 proc. wartości samochodu.
Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że średni wiek zarejestrowanego w Polsce w ubiegłym roku używanego samochodu pochodzącego z importu wyniósł 12,4 roku.
Zdaniem ekspertów w tym roku import może się zwiększyć. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wskazuje na rosnące ceny nowych aut na polskim rynku, większą ofertę aut na rynkach zagranicznych oraz trend pozbywania się samochodów spalinowych z krajów Europy Zachodniej.