Nie tylko w szpitalnym oddziale ratunkowym można szukać pomocy w nagłych przypadkach medycznych. Jeżeli stan zdrowia pacjenta nie wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej, warto skorzystać z innych miejsc opieki przypomina starachowicki szpital.
Pomoc lekarską można uzyskać u lekarza rodzinnego w przychodniach POZ, tam można się udać w godzinach pracy placówki. W nagłych przypadkach lekarz pierwszego kontaktu może wystawić skierowanie do specjalisty lub do szpitala. Do przychodni należy się udać, kiedy występuje gorączka, kaszel, ból gardła, ale także wysypki skórne, choroby przewlekłe (np. nadciśnienie, cukrzyca) czy lekkie urazy, np. skręcenie stawu.
W podobnych przypadkach można skorzystać z nocnej i świątecznej opieki lekarskiej, która działa poza godzinami pracy POZ, czyli od godziny 18 do 8 oraz w weekendy i święta. Nie trzeba się tam wcześniej rejestrować, a można uzyskać poradę lekarską, receptę oraz skierowanie do szpitala w razie potrzeby.
Każdy powiat ma przynajmniej jeden punkt nocnej opieki zdrowotnej – listę można sprawdzić na stronie NFZ lub dzwoniąc pod 987.
Inną metodą opieki lekarskiej jest teleporada. Można się skonsultować się z lekarzem bez wychodzenia z domu np. po to, by uzyskać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. W ten sposób możliwe jest także uzyskanie porady od lekarza specjalisty. Teleporadę można uzyskać dzwoniąc do swojego POZ.
W przypadku problemu wymagającego konsultacji specjalistycznej można się zgłosić do ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, w tym przypadku konieczne jest skierowanie od lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
SOR natomiast jest przeznaczony dla osób w stanie zagrożenia życia i zdrowia.
W przypadku, gdy problem nie jest pilny, można na pomoc czekać wiele godzin, ponieważ pierwszeństwo mają pacjenci w ciężkim stanie.
Szpitalny Oddział Ratunkowy udziela pomocy w przypadku utraty przytomności, bólu w klatce piersiowej, które może być podejrzeniem zawału, udar objawiającego się niedowładem czy zaburzeniami mowy, ale także silnego urazu czy ostrych reakcji alergicznych.
Jeżeli pacjent nie ma pewności, dokąd udać się po pomoc, może zadzwonić pod numer 800 137 200 (Infolinia NFZ) lub pod 112, jeśli sytuacja jest nagła.