Blisko co czwarty (24 proc.) pytany o przedświąteczne zakupy deklaruje, że nie zamierza kupować alkoholu na Wielkanoc. To o 9 punktów procentowych więcej niż rok temu – wynika z raportu UCE Research i Shopfully. W ocenie ekspertów, jest to m.in. wynik malejącego spożycia napojów alkoholowych.
Jak zaznaczyli eksperci, wysokość planowanych wydatków nie przekłada się jednoznacznie na ilość wypitego w święta alkoholu. – Dla przykładu, na podstawie danych UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, można oszacować, że za 100-150 zł konsument średnio może kupić 25-38 piw bądź od litra do półtora litra wódki – zauważył Biegaj.
Autorzy raportu przypomnieli, w Polsce spada sprzedaż alkoholu, zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości. – Konsumpcja alkoholu w Polsce w 2023 roku osiągnęła najniższy poziom od 17 lat. Spadek spożycia piwa na jednego mieszkańca liczony od 2018 roku ma wartość dwucyfrową. Z różnego rodzaju badań wynika, że nawet czterech na dziesięciu ankietowanych ogranicza spożycie alkoholu – podsumował Biegaj.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 2-3 kwietnia br. na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.