Można powiedzieć, że każdy, kto jest użytkownikiem mediów społecznościowych w Polsce, korzysta także z YouTube’a – przekazał ekspert ds. mediów społecznościowych Marcin Pietraszek. Na początku 2025 roku YT miał w naszym kraju 29 mln użytkowników.
23 kwietnia Google świętuje 20. rocznicę pierwszego filmu przesłanego na YouTube. Wideo nosi tytuł „Me at the zoo”. Nakręcone zostało przez jednego z założycieli serwisu, Jaweda Karima. Film nagrany został w zoo w San Diego i trwa 19 sekund. Do 11 czerwca 2021 r. wideo miało ponad 169 milionów wyświetleń.
Z raportu „Digital 2025: Poland” opublikowanego przez DataReportal wynika, że na początku 2025 r. YouTube miał w Polsce 29 mln użytkowników.
– Można powiedzieć, że każdy, kto jest użytkownikiem mediów społecznościowych w Polsce, korzysta także z YouTube’a – podkreślił Pietraszek.
Zdaniem socjologa Jakuba Bierzyńskiego powstanie platformy YouTube było jednym z elementów rewolucji mediów społecznościowych.
– 20 lat temu, kiedy YouTube powstawał, szokujące było, aby w parę minut opowiedzieć jakąś historię. Dzisiaj mamy TikToka, mamy formy wideo na Facebooku i Pinterest, które liczone są w sekundach – powiedział.
– Kiedy YouTube powstawał, przede wszystkim wchodziło się na niego po to, żeby obejrzeć teledyski, posłuchać muzyki albo wyszukać jakiegoś wideo na konkretny temat. Obecnie subskrybujemy całe kanały, którym jesteśmy wierni i wracamy do nich po to, żeby oglądać kolejne odcinki filmów tworzonych przez naszych ulubionych twórców – zaznaczył Marcin Pietraszek.
Według niego użytkownicy oglądają około 6 godzin wideo tygodniowo, przy czym dotyczy to wszystkich platform społecznościowych łącznie. Na samym YouTubie każdego dnia oglądanych jest ponad miliard godzin filmów. A co minutę na platformę przesyłanych jest ponad 500 godzin treści na całym świecie. Podał, że serwis odnotowuje miesięcznie ponad 3 miliardy wyszukiwań.
– Można powiedzieć, że YouTube to nie tylko serwis z filmami wideo, ale także wyszukiwarka, która jest drugą po Google wyszukiwarką internetową na świecie – dodał.
Ekspert zaznaczył, że 10-15 lat temu YouTube przyciągał głównie uwagę osób młodych – w wieku poniżej 30 roku życia.
– Obecnie największą grupę stanowią osoby w wieku 35-44 lata, a jeśli połączymy trzy najliczniejsze grupy wiekowe, dominować będzie szeroki przedział osób w wieku od 25 do 54 roku życia – powiedział.
Jego zdaniem przełomowym filmikiem w ciągu ostatnich 20 lat była piosenka „Gangnam Style”, opublikowana na platformie w 2012 roku. Teledysk ten dwa lata później zdobył ponad 2 miliardy wyświetleń.
– To pierwszy film, który zanotował tak dużą ilość wyświetleń na YT – zaznaczył.
Z kolei Jakub Bierzyński podkreślił, że YouTube jest też źródłem treści reklamowych. Z danych raportu „Digital 2025: Poland” wynika, że w styczniu 2025 r. reklamy dotarły do 84,2 proc. ogółu polskich użytkowników Internetu, 50,8 proc. widowni stanowiły kobiety, 49,2 proc. mężczyźni, a potencjalny zasięg reklam między początkiem 2024 a 2025 r. wzrósł o 3,9 proc. Zdaniem eksperta YouTube pozwala na precyzyjne targetowanie reklam do poszczególnych grup celowych, w tym do młodszych użytkowników.
Według Marcina Pietraszka w najbliższych latach serwis YT stanie się jeszcze bardziej wszechstronny i zyskiwać będzie kolejne funkcje społecznościowe.
– Pierwszą odczuwalną zmianą może być lepsze dopasowanie rekomendacji do potrzeb użytkowników. Coraz szerzej wykorzystywana będzie sztuczna inteligencja, dzięki której algorytmy YouTube’a będą skuteczniej rozpoznawały zainteresowania odbiorców – powiedział.