GDDKiA jeszcze w tym tygodniu udostępni do ruchu 16,6 km nowej drogi krajowej nr 78: od obwodnicy Siewierza do węzła Kromołów w Zawierciu – zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Minister uczestniczył w środę (23 kwietnia) w wizycie technicznej pierwszego odcinka dwujezdniowej obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Jak napisał potem na portalu X, jego ukończenie „to ważny krok dla całego regionu — poprawa bezpieczeństwa, odciążenie centrum miasta i lepsza płynność ruchu”.
– Powstały dwa nowe węzły, wiadukt nad linią kolejową i 16 zbiorników retencyjnych. To realna poprawa przepustowości, bezpieczeństwa i jakości życia mieszkańców. Nowa trasa: omija 16 km starej DK78, eliminuje 36 lokalnych skrzyżowań i 30 przejść dla pieszych, skraca czas przejazdu prawie o połowę – wskazał szef MI. – W piątek, w godzinach popołudniowych ma zostać oddana do użytku pierwsza część obwodnicy Poręby i Zawiercia – zapowiedział Dariusz Klimczak.
Podkreślił, że obwodnica jest bezpieczna dla ludzi i przyjazna dla środowiska: powstały m.in. przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne. Klimczak przypomniał też, że łączne dofinansowanie z unijnych programów POIiŚ i FEnIKS do tej inwestycji przekroczyło 389 mln zł.
Umowę na budowę pierwszej części południowej obwodnicy Poręby i Zawiercia (w trybie projektuj i buduj) podpisano w grudniu 2019 r. Pierwotny termin zakończenia budowy dwujezdniowego odcinka DK78 przypadał w kwietniu 2023 r., jednak w kolejnych aneksach do umowy wydłużano go, obecnie do 25 kwietnia 2025 r.
Jak wynika z informacji GDDKiA, powodem stało się późniejsze niż zakładano uzyskanie decyzji o zgodzie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a także brak pełnego dostępu do placu budowy, co miało wynikać z opóźnienia wycinki terenów leśnych będących w zarządzie Lasów Państwowych.
Powstające południowe obejście Zawiercia (i sąsiedniej Poręby) o łącznej długości 24,3 km ma być nowym, dwujezdniowym przebiegiem DK78, zaczynającym się przy zbudowanej w poprzednich latach dwujezdniowej obwodnicy Siewierza.
Projekt i budowę dłuższego, zachodniego fragmentu południowej obwodnicy Zawiercia – o długości 16,7 km, wraz m.in. z węzłem Kuźnica – GDDKiA zamówiła za 414,7 mln zł u konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Budowa w terenie trwa od marca 2022 r.
Dla krótszego, wschodniego odcinka Zawiercia (ponad 7,6 km) umowę na wykonanie dokumentacji projektowej podpisano w styczniu 2020 r. Projekt budowlany został ukończony w październiku 2021 r. W przetargu na realizację GDDKiA w listopadzie ub. roku podpisała wartą ponad 234 mln zł umowę z firmą Polaqua z Piaseczna.
Za Zawierciem DK78 przejdzie w przygotowane w programie budowy 100 obwodnic trzy nowe jednojezdniowe odcinki (i jeden planowany do przebudowy), do granicy z woj. świętokrzyskim. Na obwodnice Kroczyc i Pradeł podpisano już umowy, w ostatnich dniach GDDKiA otworzyła oferty na obwodnice Szczekocin i Goleniów (najtańszą, za 362,5 mln zł, złożył Budimex. Projektanci pracują nad dokumentacją rozbudowy odcinka DK78 Pradła – Irządze (do Zawady Pilickiej).
W efekcie tych wszystkich działań GDDKiA przebuduje lub wybuduje w nowym śladzie całość liczącego prawie 55 km przebiegu DK78 we wschodniej części woj. śląskiego – od obwodnicy Siewierza do woj. świętokrzyskiego.
DK78 na tym odcinku prowadzi z Górnego Śląska w kierunku Kielc. Między Tarnowskimi Górami i Siewierzem przebiega w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także węzła A1 i trasy S1 wiodącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu.