Kreatywność, logiczne myślenie oraz dobra pamięć – tym charakteryzują się finaliści IV Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego, którzy zmierzyli się w czwartek (15 maja) w Kielcach.
Konkurs jest przeznaczony dla uczniów klas I i II szkół ponadpodstawowych. Wśród uczestników był Adam Rąb z Collegium Gostomianum w Sandomierzu. Jak mówi, pasję do matematyki przekazali mu rodzice. Adam sam podkreśla, że dzięki kompetencjom rozwijanym przez matematykę, na przykład pamięci, łatwiej być dobrym w innych dziedzinach.
– Chodzę też na szachy. To bardzo wpływa też na naukę gry na pianinie. Łatwiej jest zapamiętać utwór, odczytywać nuty, pamiętać jaka nuta leży na jakiej linii, gdzie są pauzy – tłumaczy Adam.
Konkurs organizowało Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Uniwersytet Jana Kochanowskiego. Paweł Dziuba, doradca metodyczny matematyki w ŚCDN oraz nauczyciel tego przedmiotu jest znany z doskonałego przygotowywania młodych ludzi do ogólnopolskich olimpiad matematycznych. Jak tłumaczy, Wojewódzki Konkurs Matematyczny powstał, żeby zachęcić najzdolniejszych uczniów z naszego województwa do udziału w zawodach ogólnopolskich. Powinni w nich startować młodzi ludzie, którzy już w szkole podstawowej świetnie znają Królową Nauk. Jeśli tego zabrakło, w szkole średniej trzeba poświęcić wiele miesięcy na przygotowanie kogoś do ogólnopolskich konkursów.
– Różnica między olimpiadą matematyczną a programem szkoły podstawowej jest olbrzymia. Nie mamy szkół trenujących uzdolnionych matematyków pod kątem olimpiady, w efekcie uczniowie pierwszej i drugiej klasy szkoły średniej czytając zadania z olimpiady często nie rozumieją ich treści, nie mówiąc już o szansie na znalezienie rozwiązania – mówi doradca metodyczny.
Paweł Dziuba podkreśla, że w nauce matematyki powinno się stawiać na rozwijanie kreatywność uczniów. – Sucha wiedza w dobie sztucznej inteligencji przestaje być ważna. Młodzi ludzie muszą umieć rozwiązywać problemy, również takie, z którymi wcześniej się nigdy nie zetknęli – podkreśla.
Wojewódzki Konkurs Matematyczny już przynosi efekty. Dwóch uczniów biorących w nim udział rok temu, zostało też finalistami tegorocznej olimpiady matematycznej.