Jesienią gotowa ma być obwodnica Opatowa, a do końca przyszłego roku ma zakończyć się budowa trasy S74 z Mniowa do Kielc. Na kolejne odcinki „ekspresówki” mającej połączyć województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie trzeba będzie poczekać kilka lat.
Jak informowaliśmy, w naszym regionie w systemie „projektuj i buduj” realizowanych jest sześć odcinków o łącznej długości ponad 100 km. Na dwóch są już prowadzone prace: to obwodnica Opatowa oraz odcinek Mniów/Przełom – Kielce Zachód.
W przypadku kolejnego, od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa, aktualnie prowadzona jest – przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Kielcach – ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko w ramach procedury zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. Niemal pewne jest więc, że nie uda się dotrzymać pierwotnie planowanego terminu zakończenia prac, a więc połowy 2027 r.
Według pierwotnych założeń powinna natomiast trwać także budowa S74 przez Kielce. Umowa z wykonawcą została podpisana w styczniu 2023 roku. Wówczas informowano, że prace potrwają 42 miesiące i zakończą się w lipcu 2026, a więc przyszłego roku. Termin ten także jest jednak nierealny, bo jak informuje Piotr Krampikowski, dyrektor kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, rozpoczęcie prac jest uzależnione od prowadzonych procedur.
– Wynikają one z protestów i petycji, jakie wpływają od mieszkańców nie tylko do nas, ale także do innych urzędów i instytucji. Od roku prowadzimy rozmowy dotyczące budowy trasy S74 przez Kielce. Wprowadziliśmy sporo zmian i korekt możliwych do uwzględnienia w projekcie. Wszystko jest na dobrej drodze, abyśmy tą inwestycję rozpoczęli. A czas pokaże kiedy to nastąpi – mówi Piotr Krampikowski.
Budowa kolejnych odcinków ekspresowej „74” raczej także nie rozpocznie się w tym roku. Kielecki oddział GDDKiA będzie odpowiadał za powstanie trzech odcinków trasy S74: od granic województwa łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa oraz od Cedzyny do Łagowa i od Łagowa do Opatowa.
– W przypadku najdłuższego i jednego z najdroższych odcinków trasy S74 w Świętokrzyskiem, z Cedzyny do Łagowa, w styczniu tego roku złożyliśmy wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji. Natomiast w przypadku odcinka Łagów – Opatów trwa ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko – informuje Piotr Krampikowski.
Za budowę ponad 70 km ekspresowej „74” od Opatowa przez Sandomierz i Stalową Wolę do Niska, a więc do węzła z trasą S19 Lublin – Rzeszów, odpowiadać będzie natomiast podkarpacki oddział GDDKiA. W tym przypadku także niezbędne jest uzyskanie pozwoleń. Drogowcy informują natomiast, że mają zapewnione pieniądze na budowę wszystkich świętokrzyskich odcinków trasy S74.
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE O BUDOWIE TRASY EKSPRESOWEJ S74:
- Budowa S74 Sulejów – granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego
- Budowa S74 granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Przełom/Mniów
- Budowa S74 węzeł Kielce Zachód – węzeł Kielce Bocianek
- Budowa S74 Cedzyna – Łagów
- Budowa S74 Łagów – Opatów
- Budowa S74 Opatów – Sandomierz
- Budowa S74 Sandomierz – Stalowa Wola
- Budowa S74 Stalowa Wola – Nisko