Dzięki modernizacji linii kolejowej za dwa lata przejazd pociągiem z Sandomierza do Warszawy będzie krótszy niż obecnie. Prace remontowe rozpoczną się w najbliższych dniach – poinformowali kolejarze podczas konferencji prasowej zorganizowanej na stacji w Tarnobrzegu.
Modernizacji poddane zostaną linie nr 25, 74 i 78, które z Sandomierza rozgałęziają się w kierunku na Stalową Wole, Tarnobrzeg i Padew Narodową. Przebudowa dotyczyć będzie prawie 100 km torów.
Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury powiedział, że ten gruntowny remont da nowa jakość kolei.
– To będą nowoczesne perony, z odpowiednią wysokością i długością, dostosowane do nowoczesnych pociągów. To także nowa sieć trakcyjna, która zasila pociągi – powiedział wiceminister.
Dzięki tej inwestycji o 20 minut skróci się czas przejazdu z Sandomierza do Warszawy, który teraz wynosi około trzech godzin.
– Chcemy podjąć działania na linii nr 25 przez Sandomierz, Starachowice do Skarżyska Kamiennej – tam również są jeszcze możliwości, aby ta prędkość wzrosła. Ważne jest też to, aby przeznaczać na te trasy szybki tabor jadący z prędkością do 160 km/h, bo wtedy wykorzystujemy infrastrukturę dostosowaną do wyższych prędkości – powiedział wiceminister Piotr Malepszak.
Poinformował również o planach zwiększenia ilości przejazdów dalekobieżnych, tak aby pociągi do Warszawy z Sandomierza, Tarnobrzega i okolicznych miejscowości kursowały co dwie godziny.
Przebudowa linii będzie się wiązać z utrudnieniami. Jak poinformował Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, zaplanowano kilka etapów inwestycji. Od listopada rozpoczną się roboty ziemne i ruch pociągów na wybranych odcinkach będzie wstrzymany.
Inwestycja kosztować będzie 1 mld zł. Pieniądze na ten cel pochodzą z Programu Rozwoju Polski Wschodniej.