Co czwarty ankietowany konsument rezygnuje z zakupu w sklepach internetowych, jeżeli transakcja trwa zbyt długo – wynika z badania platformy technologii finansowych Adyen. Jednocześnie 28 proc. przedsiębiorstw przyznało, że inwestuje w AI w celu wsparcia sprzedaży.
Z badania „Adyen Index: Retail Report 2025” wynika, że 39 proc. polskich konsumentów porzuca koszyk, jeśli finalizacja transakcji trwa zbyt długo. Oznacza to utratę przychodu przez przedsiębiorców, przez co dla 36 proc. z nich szybkość transakcji to dziś jeden z kluczowych wskaźników efektywności.
„W odpowiedzi 28 proc. firm wdraża płatności typu one-click, aby maksymalnie skrócić moment zakupu i zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków. Szybki i bezproblemowy checkout staje się nie dodatkiem, ale warunkiem sukcesu w świecie, gdzie o transakcji mogą zadecydować sekundy” – podkreślono w raporcie.
Ankieta wykazała ponadto, że własne programy lojalnościowe rozwija co czwarta badana firma, a 28 proc. inwestuje w AI w celu wsparcia sprzedaży. „Problem w tym, że w działaniach tych często brakuje spójności. Choć 87 proc. firm deklaruje, że działa zgodnie ze strategią Unified Commerce, tylko 39 proc. faktycznie ją wdrożyło” – dodali autorzy raportu.
Z badania wynika, że 86 proc. badanych przedsiębiorstw doświadczyło zakłóceń działania systemu w 2024 roku. 46 proc. z nich poniosło przez to straty sięgające 2,445 zł, kolejne 28 proc. od 2,445 do 7,336 zł, a 12 proc. – do 24,455 zł. Dla części firm rozwiązaniem stał się fallback, czyli awaryjny tryb przetwarzania płatności w razie problemów z łącznością. Takie rozwiązanie wdrożyło 33 proc. ankietowanych firm.
Badanie przeprowadzono między 26.02.2025 a 12.03.2025 br. na grupie 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji czy Niemiec. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.