
Obowiązek stosowania do 16. roku życia kasku przez kierujących rowerami, e-hulajnogami i urządzeniami transportu osobistego wprowadza nowelizacja ustawy, którą w piątek uchwalił Sejm. Regulacja zakłada również odbieranie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza terenem zabudowanym.
Regulacja m.in. przywraca wydawanie prawa jazdy kat. B osobom, które skończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Ustawa to – jak akcentuje ministerstwo infrastruktury – „bat na recydywistów”.
Za nowelizacją Prawa o ruchu drogowym głosowało 241 posłów, 28 było przeciw, a 174 wstrzymało się od głosu.
Przeciwni uchwaleniu nowelizacji byli wszyscy głosujący posłowie Konfederacji oraz kół Republikanie i Konfederacji Korony Polskiej, a także poseł niezrz. Tomasz Rzymkowski, poseł KO Robert Dowhan oraz czterech posłów PiS: Kamil Bortniczuk, Grzegorz Gaża, Artur Szałabawka i Piotr Uścimski. 174 posłów PiS wstrzymało się od głosu, zaś Janusz Cieszyński i Daniel Milewski zagłosowali za.
Wcześniej posłowie przyjęli poprawkę, zgodnie z którą obowiązek stosowania kasków przez kierujących do 16. roku życia będzie dotyczył również osób będących pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego. Przegłosowano również poprawkę wyłączającą obowiązek stosowania kasku przez dzieci przewożone w foteliku bezpieczeństwa lub rowerem przeznaczonym do przewozu osób wyposażonym fabrycznie w pasy bezpieczeństwa, którego konstrukcja uniemożliwia użycie kasku.
Posłowie odrzucili natomiast poprawki koła Razem, które chciało, żeby z obowiązku noszenia kasków wyłączyć rowerzystów oraz ujednolicenia karania za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h i rozszerzenia tego przepisu na wszystkie kategorie dróg.
Odrzucone zostały również wnioski mniejszości złożone przez PiS. Chodzi o podniesienie sankcji za wjazd rowerem, hulajnogą lub UTO na przejście dla pieszych oraz zakaz jazdy obok siebie rowerzystów po jezdni.
Po głosowaniu na mównicę wyszedł minister infrastruktury Dariusz Klimczak, który podkreślił, że dzięki uchwalonej ustawie poprawione zostanie bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
– Dzięki tej ustawie poprawiamy bezpieczeństwo najmłodszych uczestników ruchu drogowego – dzieci i młodzieży, którzy często korzystają z urządzeń transportu osobistego – wskazał. Dodał, że ustawa „wszczepia dobre nawyki młodym kierowcom”, którzy muszą zrozumieć, że samochód i najmniejsza ilość alkoholu są nie do pogodzenia.
Minister ocenił również, że ustawa to „bat na recydywistów”, którzy prowadzą samochód mimo czasowego zatrzymania uprawnień. – Ta ustawa, to jest bardzo dobra wiadomość dla młodych kierowców, polskiej gospodarki i polskiego szkolnictwa zawodowego – podkreślił.
Prawo jazdy od 17 lat
Zgodnie z nowymi przepisami osoba, która nie zastosuje się do czasowego zatrzymania prawa jazdy i wsiądzie za kółko, a następnie zatrzyma ją policja, będzie miała odebrane uprawnienia na stałe i dopiero po pięciu latach będzie mogła ubiegać się o ponowne nabycie uprawnień.
Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym przywraca wydawanie prawa jazdy kat. B osobom, które skończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Przez pierwsze pół roku lub do ukończenia 18 lat, tzw. młody kierowca będzie musiał jeździć pod nadzorem osoby w wieku co najmniej 25 lat z minimum 5-letnim stażem za kierownicą i będzie mógł prowadzić pojazd wyłącznie na terytorium Polski.
Nowe przepisy uniemożliwiają kierowcom redukowanie za pomocą szkoleń punktów karnych za poważne wykroczenia.
Będzie łatwiej stracić prawo jazdy
Regulacja zakłada także odebranie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.
Przewidziano też zwiększenie dopuszczalnej prędkości poruszania się ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h. Ministerstwo takie rozwiązanie uzasadniło oczekiwaniami rolników.
Zgodnie z uchwalonymi przepisami dopuszczone będzie poruszanie się pojazdu zespołu ratownictwa medycznego po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów. Dopuszcza również zwiększenie liczby pojazdów wojskowych w kolumnie. Do 31 grudnia 2027 r. przedłuża również możliwość korzystania z buspasów przez pojazdy elektryczne i wodorowe.
Nowe przepisy podwyższają wiek dziecka, od którego może ono legalnie jeździć na hulajnodze elektrycznej po drodze publicznej do 13 lat.
Znowelizowana regulacja zmniejsza też ograniczenia stawiane egzaminatorom prawa jazdy, pracującym w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego i umożliwia im prowadzenie działalności gospodarczej. Aby zachować zgodność przepisów ustawy z unijnym prawem, zaznaczono, że egzaminator nie może równocześnie wykonywać działalności zarobkowej jako instruktor nauki jazdy.
Dokument doprecyzowuje także, w jakiej sytuacji można zakończyć egzamin na prawo jazdy przed wykonaniem przez egzaminowanego wszystkich określonych zakresem egzaminu zadań. Nowela, zgodnie z unijnym prawem, na pierwszym miejscu stawia tu potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa egzaminatora i to nie tylko przed niebezpiecznym zachowaniem osoby egzaminowanej na drodze, ale również przed agresją osoby egzaminowanej, nieprzestrzeganiem obostrzeń związanych ze stanem zagrożenia epidemicznego albo innym trudnym do przewidzenia zachowaniem osoby egzaminowanej mogącym stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa egzaminatora.
Regulacja, z wyjątkiem niektórych przepisów wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.